I spåren av den pågående coronapandemin har svenskarnas beteende och attityder till resande inom Sverige förändrats. Undersökningen Resa i Sverige mäter varumärkeskännedom och attityder som besökarnöjdhet kopplat till besök vid nätverkets medlemsdestinationer. Den genomfördes under september månad strax efter avslutad sommarsäsong.
I undersökningen uppger sju av tio att de hade planerat att resa mer sommaren 2020. En stor andel av de tillfrågade säger att de i större utsträckning än planerat valde att stanna i närheten av hemmet. Inför år 2021 har endast 4 procent uppgett att de planerar resa mindre än år 2020. Yngre personer är mer benägna än äldre att vilja resa mer under 2021.
Många planerar redan för resande inom landet 2021: Fyra av fem personer uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Bland de mer specificerade alternativen har många valt resor till kust och skärgård samt storstäder. Skillnaderna är dock små och det är tydligt att det finns en efterfrågan på samtliga av undersökningens specificerade destinationskategorier.
– För oss i destinationsnätverket är det viktigt att kontinuerligt följa besökares preferenser och förändringar i attityd och beteende för att kunna matcha deras behov. Den kunskap vi får kan vi sedan dela med besöksnäringen på våra destinationer och på så sätt hjälpa dem planera inför framtiden, säger Anna Wittgren från Malmö stad, som är ordförande i SNDMO.
Utöver Coronarelaterade frågor i undersökningen, har man precis som tidigare år kartlagt besökarens kännedom, preferenser och nöjdhet av städer och platser man besökt samt planerar att besöka. Resultaten från årets undersökning visar att det viktigaste vid valet av semesterort även fortsättningsvis är att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande, följt av att den har en bra atmosfär.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.