Ett B-kort som tillåter en totalvikt på 4 250 kilo är något som många önskar sig och nu kan det vara ett steg närmare genomförande i Sverige. När EU tillät enskilda medlemsländer att införa den nya totalvikten begränsades dock möjligheten med att fordonet måste ha nollutsläpp, vara avsett för godstransport samt att föraren måste vara 21 år och ha haft ett B-kort i två år.
Husbilsbranschen har sedan dess önskat att denna regel även skulle gälla husbilar även om bilen har en förbränningsmotor. Detta skulle råda bot på problemet med överlast och göra att behovet av C1-kort minskar. Flera länder arbetar med att påverka EU i denna riktning men svaret på den frågan lär dröja flera år. I Sverige har vi dessutom regeln att de som har ett körkort utfärdat före juli 1996 som inte varit återkallat efter det kan köra en personbilsregistrerad husbil (PB klass II) oavsett totalvikt. Övriga körkort samt allmänt i EU är en begränsning på 3,5 ton.
EU:s regel är inte tvingande, det är upp till varje land att införa den högre totalvikten om man vill och hittills har Sverige förhållit sig avvaktande.
Den här veckan har dock regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en höjning.
– När fordon som väger upp till 3,5 ton blir elektrifierade tillkommer ett batteri som väger ungefär 750 kilo, vilket gör att det krävs en annat typ av körkort för att köra den typen av transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Därför ger vi Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om man ändå skulle kunna köra fordonet med B-körkort, även om det väger 4 250 kilo. Vi vill inte att elektrifieringen ska försenas på grund av reglerna för körkort.
Risken, enligt Tomas Eneroth, är att företag låter bli att skaffa eldrivna lätta lastbilar eftersom föraren i många fall måste ha ett körkort med högre behörighet.
– Å andra sidan, och det är därför vi behöver titta på det här ordentligt, finns det skäl till att vi har en begränsning på 3,5 ton för B-körkort. Det handlar om trafiksäkerhet, om yrkesförarens möjlighet att kunna hantera fordonet. Därför tillsätter vi det här uppdraget och ber myndigheten att väga för- och nackdelar, säger Tomas Eneroth.
Transportstyrelsens utredning ska vara färdig senast november 2021 men får gärna enligt Eneroth bli klar tidigare som sagt att det här måste bedrivas skyndsamt för att i så fall få ett ikraftträdande under 2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.