Att vi betalar avgifter i allt fler länder för att köra på deras motorvägar har vi vant oss vid men nu ska Tyskland ta ställning till ett regeringsförslag om att samtliga allmänna vägar i Tyskland ska bli avgiftsbelagda från och med 2016.
Förslag om motorvägsavgifter i Tyskland har lagts fram tidigare men den 12 maj presenterade Kristdemokraterna på en presskonferens ett färdigt förslag om att i stället avgiftsbelägga samtliga vägar, alltså även de vägar som tyskarna kallar Bundestrasse. Denna allmänna vägavgift föreslås för att inte transittrafiken ska kunna undgå en motorvägsavgift genom att börja köra på Bundestrasse.
Bevis om betalning blir en vignette som sätts på vindrutan och de förslagna beloppen är tio dagar för 10 € (cirka 100 kronor) och två månader 20 €. Det går även att betala för ett helt år men då sätts priset efter typ av bil.
Om förslaget antas av den tyska riksdagen kommer man inte att kunna köra i Tyskland utan att betala och det gäller även tyska bilister. Tyskland sänker dock i samband med detta den tyska fordonsskatten med motsvarande belopp vilket betyder att förslaget inte fördyrar för tyska bilister men beräknas dra in sex miljarder SEK från de utländska bilister som utnyttjar de tyska vägarna.
– De tyska bilisterna belastas inte ekonomiskt av mitt förslag, som också är i enlighet med EU:s regler, sa den tyske trafikministern Alexander Dobrindt på presskonferensen och fortsatte Vi vill täppa till det här hålet i rättvisan. Utländska bilister ska vara med och betala väginvesteringar.
Om förslaget röstas igenom börjar vägavgifterna gälla från och med första januari 2016.
UPPDATERING: EU stoppade vägavgifterna den 18 juni. Se separat artikel.
Bevis om betalning blir en vignette som sätts på vindrutan och de förslagna beloppen är tio dagar för 10 € (cirka 100 kronor) och två månader 20 €. Det går även att betala för ett helt år men då sätts priset efter typ av bil.
Om förslaget antas av den tyska riksdagen kommer man inte att kunna köra i Tyskland utan att betala och det gäller även tyska bilister. Tyskland sänker dock i samband med detta den tyska fordonsskatten med motsvarande belopp vilket betyder att förslaget inte fördyrar för tyska bilister men beräknas dra in sex miljarder SEK från de utländska bilister som utnyttjar de tyska vägarna.
– De tyska bilisterna belastas inte ekonomiskt av mitt förslag, som också är i enlighet med EU:s regler, sa den tyske trafikministern Alexander Dobrindt på presskonferensen och fortsatte Vi vill täppa till det här hålet i rättvisan. Utländska bilister ska vara med och betala väginvesteringar.
Om förslaget röstas igenom börjar vägavgifterna gälla från och med första januari 2016.
UPPDATERING: EU stoppade vägavgifterna den 18 juni. Se separat artikel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.