Allt fler förarstöd blir standard och ett av de senare är autobroms som även ska kunna undvika kollisioner med fotgängare. Men fungerar det i praktiken? Amerikanska AAA har undersökt och det finns mer att önska när det gäller funktionen.
Litar du på de nya autobromssystemen AEB (automatic emergency braking system) som har förmåga att upptäcka fotgängare? Det bör du nog inte göra, i varje fall inte i alltför hög grad. I vissa testscenarior reagerade inte systemen på testbilarna alls utan körde på fotgängarna i samtliga testkörningar. AAA menar att de är totalt värdelösa när det är mörkt, en dålig egenskap eftersom 75 procent av dödsolyckorna med fotgängare sker just då. Bristerna till trots, 2021 blir det krav på autobroms på alla nya bilar men de finns redan på en rad bilmodeller.
Testerna utfördes av den amerikanska motororganisationen AAA (American Automobile Association), i såväl i mörker som dagsljus och testfordonen var Tesla Model 3, Toyota Camry, Honda Accord och Chevrolet Malibu, samtliga av 2019 års modell. Resultaten kan sägas vara måttligt bra, i vissa fall helt undermåliga, när det gäller förmågan att upptäcka och stanna för fotgängare. AAA pekar på att nästan 6 000 fotgängare årligen omkommer i USA och att antalet har en stigande trend sedan 2010.
Hade testdockorna varit levande personer hade såväl barn som vuxna fått se upp för svängande fordon. Inte i ett enda fall lyckades bilarna stanna när de svängde in på en väg där en fotgängare gick över gatan, en situation som är vanlig för fotgängarolyckor. Samtliga scenarior testades i två hastigheter, 32 respektive 48 kilometer i timmen (20 respektive 30 mph), samt både i dagsljus och mörker. Hastighetsskillnaden kanske inte ser ut att vara så stor men statistiken talar ett annat språk. En fotgängare som träffas av ett fordon i 32 km/t har enligt AAA 18 procents risk att få allvarliga skador eller omkomma, i 48 km/t är siffran i stället 47 procent.
Bäst lyckades systemen undvika att köra på en vuxen fotgängare i 32 km/t i dagsljus då bilen lyckades undvika kollisionen i 60 procent av fallen. Var det däremot ett barn sjönk resultatet till 11 procent vilket får sägas betyda att en förare som litar på systemet lätt hamnar i problem. AAA konstaterar också att systemen var än mer ineffektiva i alla scenarion där bilarna färdades i 48 kilometer i timmen och att ingen av dem upptäckte en vuxen fotgängare när det var mörkt.
Upphinnandeolyckor där två personer stod still på vägen med ryggen mot testfordonet som kördes i 20 mph körde på fotgängarna i 80 procent av fallen. Allmänt skriver AAA att AEB är ineffektiva i 30 mph och inte alls fungerar när det är mörkt.
Slutsatsen från AAA är att ingen ska lita på AEB utan, som tidigare, alltid vara på allerten.
Testerna utfördes i samarbete med Automotive Club of Southern California’s Automotive Research Center i Los Angeles. Testbanan var ett stängt banområde hos Auto Club Speedway i Fontana, Kalifornien. Den fullständiga rapporten finns här. AAA har fler än 59 miljoner medlemmar och har funnits sedan 1902.
Testerna utfördes av den amerikanska motororganisationen AAA (American Automobile Association), i såväl i mörker som dagsljus och testfordonen var Tesla Model 3, Toyota Camry, Honda Accord och Chevrolet Malibu, samtliga av 2019 års modell. Resultaten kan sägas vara måttligt bra, i vissa fall helt undermåliga, när det gäller förmågan att upptäcka och stanna för fotgängare. AAA pekar på att nästan 6 000 fotgängare årligen omkommer i USA och att antalet har en stigande trend sedan 2010.
Hade testdockorna varit levande personer hade såväl barn som vuxna fått se upp för svängande fordon. Inte i ett enda fall lyckades bilarna stanna när de svängde in på en väg där en fotgängare gick över gatan, en situation som är vanlig för fotgängarolyckor. Samtliga scenarior testades i två hastigheter, 32 respektive 48 kilometer i timmen (20 respektive 30 mph), samt både i dagsljus och mörker. Hastighetsskillnaden kanske inte ser ut att vara så stor men statistiken talar ett annat språk. En fotgängare som träffas av ett fordon i 32 km/t har enligt AAA 18 procents risk att få allvarliga skador eller omkomma, i 48 km/t är siffran i stället 47 procent.
Bäst lyckades systemen undvika att köra på en vuxen fotgängare i 32 km/t i dagsljus då bilen lyckades undvika kollisionen i 60 procent av fallen. Var det däremot ett barn sjönk resultatet till 11 procent vilket får sägas betyda att en förare som litar på systemet lätt hamnar i problem. AAA konstaterar också att systemen var än mer ineffektiva i alla scenarion där bilarna färdades i 48 kilometer i timmen och att ingen av dem upptäckte en vuxen fotgängare när det var mörkt.
Upphinnandeolyckor där två personer stod still på vägen med ryggen mot testfordonet som kördes i 20 mph körde på fotgängarna i 80 procent av fallen. Allmänt skriver AAA att AEB är ineffektiva i 30 mph och inte alls fungerar när det är mörkt.
Slutsatsen från AAA är att ingen ska lita på AEB utan, som tidigare, alltid vara på allerten.
Testerna utfördes i samarbete med Automotive Club of Southern California’s Automotive Research Center i Los Angeles. Testbanan var ett stängt banområde hos Auto Club Speedway i Fontana, Kalifornien. Den fullständiga rapporten finns här. AAA har fler än 59 miljoner medlemmar och har funnits sedan 1902.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.