Var femte olycka som inträffade 2018 och där en transportbil var inblandad berodde på att föraren inte höll tillräckligt långt avstånd slår den tyska bilistorganisationen ADAC fast inför testandet av dessa autobromssystem. De hävdar vidare att hälften av alla transportbilsolyckor kan undvikas med hjälp av ett lika smart autobromssystem som i personbilar.
Trots det har bara en av de elva transportbilar ADAC undersökt på den tyska marknaden autobroms som standard (Man TGE). I övriga bilar kan det finnas som tillval, men många transportbilar köps helt och hållet av praktiska och ekonomiska skäl och då finns sällan marginal för några dyrare tillval. Nissan NV400 och Opel Movano har inte systemen ens som tillval i Tyskland.
ADAC har testat hur autobromssystemet i transportbilen Ford Transit, vilken även används som basfordon till husbilar, reagerar på flera olika hinder med och utan last. Bilen reagerade på nästan alla olika typer av hinder, men resultatet är betydligt sämre än för motsvarande personbil som ofta ligger flera år före transportbilar när det gäller teknik och säkerhet. När det gäller husbilar bör dessa jämföras med en fullastad transportbil.
Testet där bilen framför transportbilen stod helt stilla var inte helt övertygande, enligt ADAC. När bilen framför kördes men började bromsa reagerade inte transportbilens autobroms alls. Systemet klarade att bromsa för en cyklist men inte för en korsande fotgängare, vilket också syns i filmen.
– Det är oroande att resultaten i alla tester försämras avsevärt när bilen är fullt lastad. Autobroms i skåpbilar är avgörande för att förare och trafikanter ska överleva, skriver ADAC.
Nya bilar som säljs i EU ska ha autobromssystem som standard senast i mitten av 2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.