Den skandinaviska campingbranschen har klarat sig relativt väl genom Covid-19-pandemin jämfört med många andra resebranscher. Även om branschen haft ett tapp av många utländska gäster till följd av reserestriktioner har detta till stor del kompenserats av ett ökat campingintresse på hemmaplan. Detta understryks ytterligare av att många återförsäljare av campingfordon rapporterar om rekordsiffror och slutsålda lager.
För First Camps 40 destinationer i Sverige och 6 i Danmark har efterfrågan successivt blivit starkare under sommaren och den totala omsättningen blev hela 12 procent bättre i augusti jämfört med augusti 2019 och för samma antal destinationer. För hela sommaren, juni-augusti, blev omsättningen nästan i linje med 2019, bara fyra procent lägre.
– Campingbranschen i stort har gått bra i sommar, men även våra satsningar på en ännu bättre produkt, vår bonusklubb och smidig hemsida har fallit väl ut bland våra gäster. Till exempel har vår lågpriskalender, där campare lätt kan hitta de lägsta priserna, varit en av de mest besökta sidorna på firstcamp.se under sommaren. Det är otroligt glädjande med det starka resultatet i augusti och alla medarbetare i First Camp har verkligen bidragit till detta, säger First Camps VD Johan Söör.
Siffrorna ovan gäller First Camps samtliga destinationer. För de destinationer som ingår i First Camp Group AB, som har en obligation noterad på Nasdaq Stockholm, var ökningen i augusti 14 procent, samt minskningen under juni-augusti 1 procent, jämfört med 2019.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.