Ibland dyker det där extraordinära upp och så är det just nu. En mer spännande husbil lär vara svår att få tag på! Läs mer och kolla in bilderna!
För tre år sedan stod den där. En gammal postbuss färdig för skroten. Eller postbuss, den hade även hunnit vara en militärbuss men sitt smeknamn har den från posttiden, kärleksbussen. Detta har sitt ursprung i alla kärleksbrev som brevlådan på utsidan fick ta emot. När man beskriver denna 885 centimeter långa och 229 centimeter breda Scania-Vabisbuss från 1928 på det sättet säger det absolut inget om vad det är idag när den förvandlats till en fullfjädrad husbil värdig att konkurrera med vilken nyproducerad fabriksbyggd som helst. Med helrenoverad kaross och platsbyggd inredning från en 2010 års Polarhusvagn kommer den att väcka beundran även för de som besöker insidan.
Värmen sköts med hjälp av vattenburen golvvärme samt en Primus gasolpanna så att de totalt sex personerna kan färdas varmt och skönt. I köket återfinns kylskåp, ho och en trelågig spis och ovanför den en spisfläkt.
Totalt finns fem sängar men det är inga problem för alla sex att sova. Hygienutrymmet håller sedvanlig standard med kassettoa, handfat samt dusch i ett och samma utrymme.
Inte är den sanslöst dyr heller, 350 000 får sägas vara ungefär halva priset mot en genomsnittlig ny. Men hur fina de nya än är kommer de att ha svårt att mäta sig med något så speciellt som denna.
Teknisk har den inte mycket gemensamt med ursprunget. När Thore köpte postbussen saknades motor och växellåda men sådana problem är till för att övervinnas. Numer sitter det en sexcylindrig Volvo FL617 dieselmotor på 204 hästkrafter (152 kW) där istället och en tillhörande automatlåda. Kraften överförs till vägen via de nya däcken i dimensionerna 275/70R22,5 148M fram samt 385/55R22,5 160K bak och axelavståndet mellan fram och bakaxlarna av typen Volvo FL 617 är 5250 millimeter. Räcker inte de 910 kilonas lastvikt som finns för att nå totalvikt på exakta sju ton finns dragkrok för ett upp till 1 500 kilo tungt släp. Med en tank på 125 liter blir räckvidden tillräcklig för att komma dit man vill utan att fylla på under färden.
Hela anrättningen kryddas med att den skatte och besiktningsbefriad.
Här hittar du annonsen.
Värmen sköts med hjälp av vattenburen golvvärme samt en Primus gasolpanna så att de totalt sex personerna kan färdas varmt och skönt. I köket återfinns kylskåp, ho och en trelågig spis och ovanför den en spisfläkt.
Totalt finns fem sängar men det är inga problem för alla sex att sova. Hygienutrymmet håller sedvanlig standard med kassettoa, handfat samt dusch i ett och samma utrymme.
Inte är den sanslöst dyr heller, 350 000 får sägas vara ungefär halva priset mot en genomsnittlig ny. Men hur fina de nya än är kommer de att ha svårt att mäta sig med något så speciellt som denna.
Teknisk har den inte mycket gemensamt med ursprunget. När Thore köpte postbussen saknades motor och växellåda men sådana problem är till för att övervinnas. Numer sitter det en sexcylindrig Volvo FL617 dieselmotor på 204 hästkrafter (152 kW) där istället och en tillhörande automatlåda. Kraften överförs till vägen via de nya däcken i dimensionerna 275/70R22,5 148M fram samt 385/55R22,5 160K bak och axelavståndet mellan fram och bakaxlarna av typen Volvo FL 617 är 5250 millimeter. Räcker inte de 910 kilonas lastvikt som finns för att nå totalvikt på exakta sju ton finns dragkrok för ett upp till 1 500 kilo tungt släp. Med en tank på 125 liter blir räckvidden tillräcklig för att komma dit man vill utan att fylla på under färden.
Hela anrättningen kryddas med att den skatte och besiktningsbefriad.
Här hittar du annonsen.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.