Solifer S-Line 650 är en lämplig husbil där större sällskap kan dinera tack vare den stora sittgruppen. Exemplaret som vi testar är nästan i nyskick och något av en udda fågel på begmarknaden.
Artikeln är tidigare publicerad i Husbil & Husvagn nr 3.14.
Att bygga en husbil på det välkända chassit Volkswagen T5, är ett beprövat grepp. Normalt sett byggs kompaktbilar likt Volkswagen California på bilen. Solifern har dock en påbyggnad i glasfiber. I själva verket är det Karmann som bygger bilen och då med namnet Colorado. De byggs för övrigt fortfarande men importeras inte till Sverige.
Just det här exemplaret, som vi hittade hos Forsbergs Fritidscenter, har sedan den såldes ny i Sverige gått drygt 3 000 mil och haft tre ägare inklusive bilhandlare.
Det är en välskött bil vi äntrar genom ingångsdörren längst bak. Insteget är högt men underlättas av det elmanövrerade fotsteget. På bakstammen har man ett originaltillbehör i form av en cykelplattform. Det sistnämnda skall jag komma tillbaka till om en stund men vi börjar med en rundvandring.
Rakt fram innanför entrén ligger hygienutrymmet i det vänstra bakre hörnet av bilen. Tvättrummet har en separat dusch och utrymmet är tillräckligt stort för ett bekvämt användande och är praktiskt inrett.
Strax framför hygienutrymmet ligger bilens vinkelkök med en trelågig gasolspis och gott om lådor och skåp. Ett av skåpen är ett så kallat apotekarskåp med belysning. Kylskåpet rymmer 108-liter och är placerat på andra sidan mittgången. Ovanpå det finns en bra bänk som fungerar som arbets- eller avställningsyta.
Solifer S-Line är en utpräglad bil för gemenskap. Sittgruppen framför köksdelen upptar hela bilens bredd och löper fram till förarhytten. Över den finns alkovsängen med gott om plats för två. När den inte används kan den vinklas upp för bättre takhöjd och mer ljusinsläpp. Sittgruppen består av en långsoffa och en bäddbar sittgrupp med ett stort bord mellan. Här kan man ta emot gäster och servera en rejäl middag, utan att behöva sitta i knä på varandra. Upp till åtta personer får lätt plats runt bordet.
Ljusinsläppet är bra genom den stora Heki-takluckan och en mindre dito finns över köksdelen. Ytterligare en släpper in dagsljus i badrummet. Den senare har försetts med ventilation för att få ut vattenångan efter duschen.
Till sängalkoven kommer man via en riktig bra trappstege och väl där, finns ljusinsläpp på vardera sidan om alkoven. På tal om ljusinsläpp, Solifern har stora fönster på båda sidor av dinetten och ett mindre över köksbänken. Med andra ord är det en ljus och trevlig bil vi provkör och livet ombord kan bli hur mysigt som helst. Sofforna på bägge sidor om bordet har nämligen ”myshörnor”, i vardera änden.
Belysningen är riklig och ger både bra allmän- och läsbelysning.
För mörkläggning och avskiljning av förarhytten, finns ett draperi som löper på en skena tvärs över bilens bredd.
Fyra bältade platser finns och rejäl plats för detaljer som tv och multimedia. Över sittgruppen finns på bägge sidor rymliga överskåp. Tre uttag för 230 V men inte så gott om stuvutrymme som vi kanske hade hoppats på från början.
Utvändigt domineras bilen av den originalmonterade cykelplattformen. En kraftig, stadig och praktisk detalj som, när vi väl kommit underfund med hur den monteras av och på, finner riktig smart. Så värst snygg är den dock inte.
Gasolen förvaras i ett bra utrymme för två flaskor och det är lätt att hantera flaskorna i utrymmet som sitter på bilens vänstra sida ovanför bakaxeln.
Volkswagens T5 är en lättkörd och trevlig bil. I just den här versionen är det den mindre motorn på 130 hkr. Det räcker men vi skulle inte haft något emot den lite större motorn. Förarhytten är välbekant och man sitter bra i Volkswagens originalstolar. Dessa är hämtade från Caravelle-modellen och har svankstöd och höjdreglerbara armstöd. På instrumentpanelen finns VW:s original air condition.
Backspeglarna är förlängda för att nå förbi påbyggnaden och är elmanövrerade. På vägen känns bilen stabil och ljudnivån är moderat, trots den relativ långa ”tuben” som bildar alkoven.
Solifer S-Line 650 är en udda bil men ett bra alternativ för den som söker en bil för två personer med möjlighet att ha gäster ombord. Här ryms massor av folk i den stora sittgruppen.
Det kanske även är en begbil för den som vill vara lite originell då det inte finns många av dem på vägarna i Sverige.
Solifer S-Line 650 (2006)
Basfordon: VW original T5
Motor: VW TDI 130 hkr
Årsmodell: 2006
Körsträcka: 3 277 mil
Antal ägare: 3 st
Längd/bredd/höjd: 6 700/2 280/2 880 mm
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 040 kg
Maxlast: 460 kg
Uppvärmning: Luftburen, Truma Trumatic C
Däck: 215/60R17C
Utrustning på provkörd bil: AC bildel, tv-antenn, cd-stereo med högtalare i bodelen, stödben bak, cykelställ för fyra cyklar, markis, stege & takräcke, Heiki taklucka, myggnätsdörr, tv-fäste och antenn, farthållare, c-lås.
Pris på lappen: 399 000 kr
Motor: VW TDI 130 hkr
Årsmodell: 2006
Körsträcka: 3 277 mil
Antal ägare: 3 st
Längd/bredd/höjd: 6 700/2 280/2 880 mm
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 040 kg
Maxlast: 460 kg
Uppvärmning: Luftburen, Truma Trumatic C
Däck: 215/60R17C
Utrustning på provkörd bil: AC bildel, tv-antenn, cd-stereo med högtalare i bodelen, stödben bak, cykelställ för fyra cyklar, markis, stege & takräcke, Heiki taklucka, myggnätsdörr, tv-fäste och antenn, farthållare, c-lås.
Pris på lappen: 399 000 kr
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.