Nästa artikel
Åksjuka ska bli ett minne blott
NYHETER

Åksjuka ska bli ett minne blott

Publicerad 7 augusti 2020 (uppdaterad 7 augusti 2020)
Har Jaguar och Land Rover lösningen mot åksjuka? Just nu utvecklar de ett system som ska minska risken för åksjuka passagerare både i dagens och framtidens bilar.

Åksjuka är inte någon behaglig upplevelse och den uppstår när ögonens information skiljer sig från den som innerörat och balansorganet känner. Vanligt är att detta drabbar de som läser samtidigt som de åker bil samt barn som ägnar uppmärksamheten åt exempelvis spel. Görs resan i en ”futuristisk” bil där stolarna kanske är bakvända eller där passageraren inte ens ser vägen ökar också problematiken..

Det har gjorts åtskilliga undersökningar och när den Brittiska motororganisationen RAC intervjuade 2 000 bilister framkom det att nära var femte person är drabbad. Värst är det att färdas i baksätet, 75 procent svarade att de drabbas av symptom när de sitter där. 12 procent sa att de upplevde åksjuka om de satt i framsätet på passagerarplats och var tjugonde mådde illa på förarplats. 61 procent upplevde att det var värst om man läste men att använda mobil eller surfplatta som passagerare kom på andra plats med 50 procent. Slingriga vägar skapade problem för 37 procent och brist på frisk luft var problematiskt för 32 procent. Men det är tydligt att man drabbas värre som passagerare än förare.

I takt med att bilar får allt fler assistanssystem och troligen även så småningom blir självkörande behövs ytterligare lösningar hur åksjuka ska undvikas och därför utvecklar nu Jaguar och Land Rover en lösning för att självkörande bilar ska anpassa sin körning för att minska risken för åksjuka, kunskap som dock även ska kunna användas i dagens fordon.

– I takt med att vi rör oss mot en självkörande framtid där passagerare har mer tid att arbeta, koppla av eller läsa på längre resor, är det viktigt att vi tillverkar fordon kan anpassa sig för att reducera effekterna av åksjuka på ett sätt som är skräddarsytt för varje passagerare, säger Spencer Salter som jobbar som ingenjör på Jaguar Land Rover med inriktningen hälsoforskning.

De har lyckats utveckla en slags algoritm som kan sänka påverkan av åksjuka med upp till 60 procent med en metod som har tagits fram genom att samla in data där biometriska sensorer används för att hitta en idealisk kombination av acceleration, inbromning och rattrörelser. Testpersonerna fick utföra en uppgift under färden för att på så sätt framkalla åksjuka och utifrån detta har sedan Jaguar Land Rover utvecklat ett slags ”välmående-index” som beräknar hur känsliga passagerarna är genom att även läsa av deras hälsostatus med kameror som kombineras med data om fordonets rörelser. På så sätt ska bilen kunna räkna ut att passagerarna håller på att bli åksjuka innan de själva känner det.

Åksjukesymptomen kan mildras genom att bilen genomför färre små kurskorrigeringar. Biltillverkaren lyfter också fram att den adaptiva stötdämpartekniken som redan nu finns i Jaguar E-Pace vilket också kan mildra åksjuka. Systemet eliminerar lågfrekventa rörelser från vägen genom att var tionde millisekund läsa av och ändra inställningarna för åkkomfort så att åkturen blir mjukare.

Enligt ingenjörerna på Jaguar och Land Rover har systemet redan testats och finjusterats i över 3 000 mil. Det ska inte bara användas i helt autonoma bilar i framtiden, utan premiären kan eventuellt ske redan i kommande generationer bilmodeller från koncernen med adaptiv farthållare och filhållningsassistans.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.