Adria utvecklar sin populära Matrixmodell genom att profilera tre olika alternativ. De två första är Fiatbaserade: fullutrustade Adria Martix och basutrustade Adria Matrix Axess. Nu finns också Adria Matrix Supreme, en helt ny halvintegrerad modell som vi provkör två dygn i maj. Matrix Supreme är baserad på Renault Master och kallas superiorutrustad. Det betyder att den är fullproppad med utrustning. Exakt vad som ingår och till vilket pris, är inte spikat i skrivande stund. Men det är en bil som på många sätt känns nyskapande och fräsch. Reanult Master uppdaterades förra året med nya motorer och nytt utseende. Motormässigt finns det två alternativ, en 2,3 liters motor på 125 eller 146 hk. Motorerna klarar euro 5-utsläppskrav och förbrukningen uppges vara låg. Det går att få automat till bilen. Vår bil har motorn med 146 hk och manuell växellåda. Och den fungerar utmärkt! En ovan funktion är en lampa som tänds när bilen tycker att jag ska växla. Bilen är annars påtagligt tyst under testet så när som på lite gnissel från bodelen. Men det är inget ovanligt i en provserie. Till det yttre är Master stöddigt bullig. En stor bred grill flankeras av stora stående lampytor. Under lamporna sitter ett litet ”ögonlock” bestående av fem ledlampor. Under ögonlocket finns ett fotsteg och längst ned ett dimljus. Hytten är silvermetallic och fronten svart. Även i förarhytten har det hänt en hel del, interiören har uppdaterats och där det tidigare satt en lastbilsliknande ratt återfinns nu en mindre. Stolarna har många inställningsmöjligheter, och här går jag vilse. Min vana trogen försöker jag febrilt skjuta stolen fram och tillbaka med ett av handtagen framtill under stolen. Men i denna fransman sitter reglaget till vänster om stolen. På högra sidan av stolen finns en liten gummiblåsa som fyller ett svankstöd. Stolen känns en aning smal, men den passar perfekt för mig. Däremot måste jag skjuta tillbaka stolen om jag vill in i bodelen, växelspaken som sitter på instrumentbrädan till höger om ratten är i vägen. Synfältet från förarplatsen är mycket bra runt om. Backpeglarna är tvådelade och ger bra sikt. Exteriört är bodelen sig lik de tidigare Matrixbilarna. Skillnaden är de numera nästan helt går i gråskala – från mörkgrått till vitt. Överhänget bak är ganska långt vilket inte är fördelaktigt. Man får se upp i backen. Fönstret på bodelsdörren ser fortfarande ut som ett uppochnervänt gevärsfodral. Stilen känns konsekvent renodlad. Men när jag kliver in i bilen känns det annorlunda, så här brukar det inte se ut! De flesta husbilar har i dag inredningar i olika material som mer eller mindre liknar trä av olika slag. Det kombineras med hantag av krom eller aluminium och ibland är luckor eller paneler lackade eller klädda. I princip är Supreme inget undantag, men den känns ändå annorlunda. Det som särpräglar den är att man valt att helt låta bli att låta träpanelerna se ut som klassiskt trä som bok eller ek. Istället är det dova jordfärger som gäller. Ytan ser ut som ådrat trä, men färgerna är askgrå och brungrå, eller varför inte ljus tapenade (olivröra). Inredningsmässigt saknas helt starka färger. Belysningsmässigt finns det betydligt mer att välja på. Taklamporna i köket och sovrummet kan ställas in efter behag. Antigen lyser de som vanligt eller så kan man tända blå dioder som ger ett svagt sken, det kanske gifter sig fint med några värmeljus en höstkväll? I badrummet kan man välja på regnbågens alla färger. I duschväggen finns två rader med dioder som regleras med en fjärrkontroll. Man kan välja kulör efter humör och vill man ha en kaskad av färger i vagnen till fredagsgroggen går det att ordna. Ett varningens ord: tappa inte bort fjärrkontrollen! Kontrollen i vår bil gick inte att finna så fotograferingen skedde i en annan Supreme som endast hade en rad med dioder. Matrix Supreme finns med två planlösningar. En med långbäddar och den andra, som vi testar, med Queenbed. Matrix Supreme 677SC är dess fulla namn. Dessutom är det en Scandinavian Edition vilket innebär att det sitter en Aldepanna som ger värme via konvektorer och golvvärme. Eftersom planlösningen i denna bil är lite udda, börjar vi med den: Från bodelsdörren finns till höger en dinett och över den en taksäng. Rakt fram ligger köket med kylskåpet jämte sig bakåt i bilen. Till vänster finns toa och dusch. Längst bak i bilen finns dubbelbädden. Det speciella i den nya modellen är att sängen är ställd på tvären, en ovanlig lösning som ger nya möjligheter. I sovdelen finns det gott om förvaring på olika platser. Längst bak finns ett stort öppet utrymme längs taket med en långsmal öppning. Det bildas ett djupt fack där böcker och filmer trivs, likaså filtar och plädar. Ovanför sängens huvudända, som är på passagerarsidan, finns tre snyggt rundade överskåp Bredvid sängen finns en garderob med två utdragslådor undertill. Vid sängens fotända finns ett hörnskåp med plats för en tv. Kontakt och uttag finns monterade i väggen vid tv-armen. Hörnskåpet har en utdragbar stång som lämpar sig för skjortor och blusar. Utöver denna förvaring kan man nå förvaringsutrymmet genom att lyfta upp sängen vid fotändan, den hålls uppe med ett hydrauliskt stag. Sängen går även att hissa upp i huvudändan. Vilket är bra om man vill läsa, men främst för att det är svårt att ta sig runt sängen när den är nedfälld. Sängens läge regleras elektriskt, något som i denna bil går långsamt. I förvaringsutrymmet under sängen finns ett reservdäck fastspänt. Även pannan nås härifrån. En lucka i sängaveln gör att man kommer åt huvudkranarna direkt. Köket är kompromisslöst snyggt med raka linjer, endast rundat där man riskerar att göra sig illa på det. Det är ett rätvinklat kök med stor rektangulär ho. Här finns en rejäl spis med tre lågor och ugn, båda i rostfritt stål. Det kompromisslösa är det faktum att grejerna får ta plats. Alla ytor kan fungera som avställningsyta med skyddsglaset nedfällt. Glaset till den djupa diskhon är delbart, tyvärr inte spisens. Inne i hörnet finns en liten lucka som hyser en trettiotvå centimeter djup skräpkorg. Den lilla bänkskiva som finns är högblank och ser ut som mörk granit. Kyl och separat frys är placerade till vänster om spisen, det ger ett naturlig arbetsflöde i köket. Köket fulländas av en köksfläkt, även den i rostfritt stål Bakom ryggen från spisen sett finns dörren till toa och dusch. Det är en ”vanlig” dörr som öppnas utåt, vilket kan ställa till det om man slår upp dörren när någon lagar mat. En lätt knack på dörren löser det problemet. Hygienutrymmet har fått ta plats i denna bil, här finns stort svängrum. I duschen finns ena hjulhuset, något som faktiskt kan fungera som sittplats för de som vill sitta i duschen. Toasitsen är vridbar och ett fönster ger ljus dagtid. Dessutom finns två spotlights i taket och disco- slingor i duschen. Mellan kök och dinett finns en mellanvägg. Den är ovanligt tjock, sju centimeter, och den rymmer ytterligare en kul ovanlighet. En lång homogen ljusslinga utan synliga ledspottar är infälld i sidan, snyggt! Dinetten hör till bilens bästa utrymmen, men sitter riktigt skönt i sofforna. Generösa dynor, både vad gäller stoppning och storlek. Soffan direkt in till höger från dörren är etthundraåtta centimeter lång. Här kan två personer ha det bekvämt. Under soffan finns ett skofack med lucka på gaveln. Här hittar vi också elcentralen och batteriet. De bältade platserna bak är också sköna, en stund. Likt de flesta husbilar sitter man lite för rakt i ryggen för att det ska vara bekvämt under en lång färd. Bordet är relativt stort och i högblankt laminat av samma typ som i köket. I golvet, mellan bordet och hytten, finns en konvektor täckt av en ventilerad plåtskiva. Vid sidan av förar/passagerarstolen hänger tjocka draperier som fungerar både som insynsskydd och isolering. Det är ganska knöliga att hantera, både att få fram dem och stuva undan. Det hela kompletteras av ytterligare ett draperi mellan bodelen och bilen. Frågan är hur pass effektiva de är under en sträng vinternatt? Ovanför dinetten finns en taksäng. Bilen säljs även utan den och i det fallet får man en riktigt ljus och luftig bil. Takfönster finns nämligen både ovanför sängen och i förarhytten. Man formligen badar i ljus. Taksängen i sig är lik andra taksängar. Den smalnar av i ena änden vilket gör det vanskligt att sova två i den. Ensam ligger man riktigt skönt och har fri tillgång till stjärnorna via takluckan. Även taksängen regleras elektriskt, den är långsammare än den bakre bädden. Fyrtiosex sekunder är en lång tid att vänta på en säng. Ett tillval jag väljer bort. Detta är en potentiell fullträff från Adria. Det är inte en bil för alla, en del kanske inte gillar stilen på inredningen eller behöver vattenburen värme eller de andra finesserna. Men för de som uppskattar nytänk och vill ha många komfortlösningar, kan detta vara bilen man väntat på. & Mikael Galvér (text och foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.