Nästa artikel
6 av 10 bilförare har kört trötta
NYHETER

6 av 10 bilförare har kört trötta

Publicerad 22 juli 2021 (uppdaterad 22 juli 2021)
Att köra när man är för trött ger längre reaktionstider och en osäkrare trafikmiljö. I upp till fyra olyckor av tio är tröttheten en bidragande orsak visar en undersökning.

Drygt sex av tio bilförare, 62 procent, har kört så trötta att det skulle kunna påverka deras körning, och en av sju, 15 procent, har någon gång slumrat till bakom ratten. Värst är problemet bland män och bilförare i åldern 18–49 år. I dessa grupper har drygt sju av tio kört trötta och en av fem män, 20 procent, har slumrat till bakom ratten. Det visar en färsk undersökning genomförd av Novus, på uppdrag av Circle K.

Trötthet bakom ratten är bidragande orsak i 10–40 procent av alla trafikolyckor. Circle K vill synliggöra problemet och uppmana alla bilister att köra med förnuft i sommar, skriver de i sitt pressmeddelande.

– Det är alarmerande att se hur vanligt det är att köra för trött, eller till och med somna bakom ratten. Samtidigt är det något vi sällan pratar om, kanske delvis för att det saknas ett ord som beskriver företeelsen. Därför introducerar vi nu ordet ”rattsnooze”, en utgångspunkt för att prata om att pauser kan vara livsviktiga när man kör. Det bästa är att ta en tupplur, men även ett par varv runt bilen eller en glasspaus kan räcka när man kört för länge, säger Erika Söderlund, Kommunikationschef på Circle K.

Strategierna för att hålla sig vaken och pigg bakom ratten skiljer sig mellan åldrarna och könen. Vanligast är att stanna till och vila, 63 procent, att öppna fönstret eller dricka kaffe/te, 37 procent, prata med medresenärer, 31 procent, sänka värmen, 28 procent, medan 27 procent föredrar att äta godis/snacks eller sjunga med i musiken.

Valet av musik för att hålla sig vaken skiftar mellan könen, där 7 av 10 kvinnor, 69 procent, väljer pop i första hand medan männen väljer rock, 52 procent. Var femte man, 22 procent, i åldern 18–29 år väljer helst techno medan 7 procent föredrar tystnad.

– Det är viktigt att vara uppmärksam på sina egna trötthetssignaler, och inse att det inte går att förutsäga när man blir farligt trött, det kan ingen göra, det enda säkra när trötthetskänslan kommer är att avbryta körningen och helst ta en tupplur, säger Anna Anund, Forskningschef på VTI.

Fler siffror ur undersökningen:

  • Vanligast är att stanna till på är en rastplats (52 procent), följt av bensinstation (39 procent)

  • Norrlänningar (22 procent) rapporterar i högre grad att de har slumrat till

  • Mer än varannan (55 procent) person i åldern 18–29 år sjunger med i musiken för att hålla

    sig vaken

  • Kvinnor uppger i högre utsträckning att de aldrig varit så trötta att det skulle kunnat

    påverkat deras körförmåga (44 procent)
     

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.