Nästa artikel
5,5 eller 3,6 ton kan ge samma straff vid överlast
NYHETER

5,5 eller 3,6 ton kan ge samma straff vid överlast

Publicerad 31 juli 2019 (uppdaterad 9 februari 2023)
Alldeles nyligen skrev vi om Transportstyrelsens förslag om att ändra grunderna för hur överlast på husbilar och husvagnar ska beräknas. Många tycker att dagens regelverk är både ologiskt och orättvist.

Grunden för att ha totalvikter är att chassits bärförmåga inte ska överskridas samt att förarens utbildning står i proportion till det krockvåld fordonet kan utsätta andra fordon med vid en olycka. Men dagens regelverk är inte optimalt i sammanhanget eftersom överlast bedöms väldigt olika mellan olika fordon beroende på dess tjänste- och totalvikt.

En transportbil vars överlast teoretiskt är 2 000 kilo kan ur juridisk synvinkel bedömas på samma sätt och med samma straff för föraren som kör en husbil som lastas med hundra kilo för mycket. Det beror på att straffskalan utgår från procentuell överlast relaterad till lastvikten och inte från hur mycket totalvikten överskrids. Detta är närmare beskrivet i den tidigare artikeln.

På senare tid har media rapporterat om frekventa kontroller, inte minst för att polisen vill komma åt transportbilar på upp till 3,5 ton vars last ibland vida överskrider den tillåtna.

I väntan på polisens svar på våra frågor vore vi tacksamma att få våra läsares erfarenheter av om det är vanligt att fordonet kontrollvägs oavsett om det är en husbil eller husvagn. Vi på redaktionen tackar på förhand för ditt svar!

För den som vill kontrollväga sitt fordon finns ett flertal aktörer men Trafikverket har en lista, som du hittar här, för den som på eget initiativ vill kolla hur mycket fordonet väger. 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.