Preliminära siffror för 2019 har tidigare indikerat rekordsiffror för svensk camping men nu bekräftar de slutliga siffrorna från SCB/Tillväxtverket dessa.
De slutliga siffrorna från SCB/Tillväxtverket visar att 2019 blev ett nytt rekordår för svensk campingturism. Antalet gästnätter ökade med fyra procent till totalt 16,7 miljoner. De internationella övernattningarna ökade samtidigt med hela 7,5 procent. 2020 ser dock annorlunda ut för svensk besöksnäring och för Sveriges campingplatser när SCR Svensk Camping nu släpper branschrapport över 2019.
–Vi gick in i 2020 med det bästa året i branschens historia bakom oss. Svensk besöksnäring har drabbats hårt av coronakrisen och vår bransch som är Sveriges största semesterboende har inte skonats. Starten på säsongen 2020 har inte varit lik någon annan, säger Peter Jansson, tf vd SCR.
Campingplatserna står för en väsentlig del av svensk besöksnärings volym och under juni till augusti är mer än 40 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats. Totalt beräknas den svenska campingturismen omsätta cirka 7 miljarder och sysselsätta fler än 10 000 personer.
Den internationella campingturismen fortsatte att öka, de tyska gästerna ökade mest, 20 procent, och antalet gästnätter för dessa passerade för första gången en miljon. Totalt uppgick de internationella gästnätterna till 4,2 miljoner, en ökning med 7,5 procent.
– Våra gäster reser i egen bil, har kontroll över sitt eget boende och de vistas till stor del utomhus. Våra medlemmar fokuserar nu helt på att skapa trygga och säkra semestermiljöer som följer myndigheternas rekommendationer. Samtidigt har Sverige som resmål hamnat i fokus för svenskar och vi ser ett ökat inhemskt intresse för semester i Sverige. Det är faktorer som talar för att vi kan få en fungerande sommarsäsong med vissa begränsningar, säger Peter Jansson, tf vd SCR.
Skulle de internationella campinggästerna utebli 2020 som en följd av corona-utbrottet kan det innebära negativa effekter på svensk turismekonomi med upp till två miljarder.
–Vi gick in i 2020 med det bästa året i branschens historia bakom oss. Svensk besöksnäring har drabbats hårt av coronakrisen och vår bransch som är Sveriges största semesterboende har inte skonats. Starten på säsongen 2020 har inte varit lik någon annan, säger Peter Jansson, tf vd SCR.
Campingplatserna står för en väsentlig del av svensk besöksnärings volym och under juni till augusti är mer än 40 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats. Totalt beräknas den svenska campingturismen omsätta cirka 7 miljarder och sysselsätta fler än 10 000 personer.
Den internationella campingturismen fortsatte att öka, de tyska gästerna ökade mest, 20 procent, och antalet gästnätter för dessa passerade för första gången en miljon. Totalt uppgick de internationella gästnätterna till 4,2 miljoner, en ökning med 7,5 procent.
– Våra gäster reser i egen bil, har kontroll över sitt eget boende och de vistas till stor del utomhus. Våra medlemmar fokuserar nu helt på att skapa trygga och säkra semestermiljöer som följer myndigheternas rekommendationer. Samtidigt har Sverige som resmål hamnat i fokus för svenskar och vi ser ett ökat inhemskt intresse för semester i Sverige. Det är faktorer som talar för att vi kan få en fungerande sommarsäsong med vissa begränsningar, säger Peter Jansson, tf vd SCR.
Skulle de internationella campinggästerna utebli 2020 som en följd av corona-utbrottet kan det innebära negativa effekter på svensk turismekonomi med upp till två miljarder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.