Bild
Nästa artikel
NYHETER

2017 måste alla husbilar uppfylla Euro-6

Publicerad 30 juni 2016 (uppdaterad 25 oktober 2019)
Från 1 oktober 2016 måste alla nyregistrerade husbilar vara utrustade med Euro 6-motorer. Dock kan biltillverkare ansöka om undantag och få 18 månaders dispens för att sälja kvarvarande fordon. Från 1 April 2018 får de inte längre nyregistreras.
Euronormen är den tekniska norm som tillämpas för godkännande av fordon vilken uppgraderas med jämna mellanrum. Bland annat hanterar den de avgasutsläpp som tillåts och i oktober är det dags för nästa kravnivå som kallas Euro-6.

Mercedes Sprinter fick en uppgradering till Euro-6 för tre år sedan och därför fortsätter dessa att säljas med den SCR-teknik som tidigare erbjudits.

Fiat Ducato 2017 får en uppgraderad 2,3-litersmotor med lågtrycks EGR-teknik. Även fortsättningsvis kommer det att finnas en 180 hästkraftersmotor men den gamla 3,0-litersmotorn försvinner till förmån för en motorvariant med den mer komplicerade SCR-tekniken.

Systermodellerna tillverkade av Citroën och Peugeot får sin egen HDI motor i Jumper och Boxer. 2,0-litersmotorn med SCR finns med 110, 130 eller 160 hk.

Även för Ford blir det större förändringar. Transit får en ny motorgeneration på 2,0 liter med 105, 130 eller 170 hk. Alla är utrustade med SCR avgasrening.

SCR-tekniken används även av Renault som har en 2,3-liters turbodiesel med 145 eller 170 hk.
Vad är SCR mycket kortfattat?

Selective Catalytic Reduction (SCR) är en avancerad reningsteknik för dieselmotorer. Systemet sprutar in en vätskereduktionsmedel genom en speciell katalysator i avgasströmmen från en dieselmotor. Detta sätter igång en kemisk reaktion som omvandlar kväveoxider till kväve, vatten och små mängder av koldioxid.

SCR-tekniken i sig kan reducera kväveoxiderna med upp till 90 procent.

Vad är EGR mycket kortfattat?
EGR-tekniken för dieselmotorer använder en del av avgaserna i ett cirkulationssystem. Tekniken sänker förbränningstemperaturen vilket är positivt när det gäller utsläppsnivåerna av kväveoxider men negativt ur effektsynpunkt. Tekniken används av många tillverkare och anses närmast nödvändig för att uppnå dagens miljökrav.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.