Bort med turistbyråerna och in med appar och digitala lösningar för att ge bättre service till Dalarnas turister. Det är planen som Visit Dalarna nu sjösätter 2020.
Sättet för att hitta inspiration och information i anslutning till en resa har ändrats de senaste åren. De fysiska besöken och försäljningen på turistbyråerna i Dalarna har minskat och turisterna letar i allt större utsträckning efter informationen digitalt. En stor del av Sveriges besöksnäring har redan anpassat sig till de nya förutsättningarna och Visit Dalarna kommer nu att möta de nya önskemålen hos turisterna genom att under 2020 avveckla de fysiska turistbyråerna och fokusera på att stärka närvaron i digitala kanaler.
– Vi står inför förändringar när det gäller hemsidor, appar och mobila gränssnitt. Ny teknik påverkar ständigt vårt sätt att interagera med varandra och mobilen har blivit vårt naturliga informations- och kommunikationsverktyg. Hela 70 procent av bokningar och informationsinhämtning görs i dag digitalt, eller via ”vänner och bekanta”. Dalarnas besökare hittar i allt större utsträckning sin information digitalt. Under 2019 hade vår web visitdalarna.se över 1,1 miljoner besök, vilket är en ökning med 32 procent mot föregående år, skriver Visit Dalarna i ett pressmeddelande där de även konstaterar att endast 6 procent av turisterna besöker en turistbyrå idag.
Till att börja med ska 50 Info Points skapas på strategiska platser där turisterna rör sig, till exempel vid Falu Gruva, Vasaloppet och STF Grövelsjön Fjällstation, och vara en viktig del för att på ett personligt sätt förmedla informationen. I dessa Contact Center, där besökare kan nå Visit Dalarna via telefon, chatt och andra digitala kanaler blir det även ökat fokus på att främja utveckling och lönsamhet hos de 800 företag och föreningar inom besöksnäringen som Visit Dalarna redan idag samarbetar med.
– Vi står inför förändringar när det gäller hemsidor, appar och mobila gränssnitt. Ny teknik påverkar ständigt vårt sätt att interagera med varandra och mobilen har blivit vårt naturliga informations- och kommunikationsverktyg. Hela 70 procent av bokningar och informationsinhämtning görs i dag digitalt, eller via ”vänner och bekanta”. Dalarnas besökare hittar i allt större utsträckning sin information digitalt. Under 2019 hade vår web visitdalarna.se över 1,1 miljoner besök, vilket är en ökning med 32 procent mot föregående år, skriver Visit Dalarna i ett pressmeddelande där de även konstaterar att endast 6 procent av turisterna besöker en turistbyrå idag.
Till att börja med ska 50 Info Points skapas på strategiska platser där turisterna rör sig, till exempel vid Falu Gruva, Vasaloppet och STF Grövelsjön Fjällstation, och vara en viktig del för att på ett personligt sätt förmedla informationen. I dessa Contact Center, där besökare kan nå Visit Dalarna via telefon, chatt och andra digitala kanaler blir det även ökat fokus på att främja utveckling och lönsamhet hos de 800 företag och föreningar inom besöksnäringen som Visit Dalarna redan idag samarbetar med.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.