Vid världspremiären för älgkrockssimulatorn på Caravan Stockholm kunde vår testchef Mikael Galvér inte låta bli att testkrocka. En nyttig upplevelse kan vi meddela.
Redan när det stod klart att simulatorn skulle ha världspremiär på mässan skrev vi om den. Men att testa den i verkligheten är något helt annat. Och vem kan väl vara mer lämpad att testa den än vår testchef?
Att beskriva hur det är att krocka är inte lätt säger Mikael. Men även i simulatorn, när man vet att det när som helst kommer att dyka upp en älg, blev jag överaskad. Och det trots att man sitter på helspänn hela tiden. Något knappast någon av oss gör i det vardagliga körandet. Då konkurrerar radion, småpratandet och kanske till och med telefonen om uppmärksamheten. Så plötsligt finns det en älg alldeles vid vindrutan. Hur det är i verkligheten kan nog bara den som råkat ut för det beskriva.
Hur det gick? Hade det varit i verkligheten hade det kunnat gå illa men vid "krocken" var hastigheten nere i 25 km/t. Och alla som går på mässan borde prova den!
Att beskriva hur det är att krocka är inte lätt säger Mikael. Men även i simulatorn, när man vet att det när som helst kommer att dyka upp en älg, blev jag överaskad. Och det trots att man sitter på helspänn hela tiden. Något knappast någon av oss gör i det vardagliga körandet. Då konkurrerar radion, småpratandet och kanske till och med telefonen om uppmärksamheten. Så plötsligt finns det en älg alldeles vid vindrutan. Hur det är i verkligheten kan nog bara den som råkat ut för det beskriva.
Hur det gick? Hade det varit i verkligheten hade det kunnat gå illa men vid "krocken" var hastigheten nere i 25 km/t. Och alla som går på mässan borde prova den!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.