Enligt preliminära siffor lyckades årets Stora Nolia locka det största antalet besökare sedan 2011 och därmed bryta en långsamt nedåtgående trend. Det är en trend som inte bara gällt för Stora Nolia utan också för mässbranschen som helhet.
– Det känns jätteroligt att kunna konstatera att vi kunnat vända utvecklingen och locka fler besökare. Även om det kommer att ta någon vecka innan vi har slutgiltiga siffor och inte kommer att kunna analysera mässan förrän senare i höst, verkar det som om våra satsningar på barn och familj varit lyckade. Med årets mässa i ryggen kommer vi nu att utveckla mässkonceptet Stora Nolia, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.
Den totala omsättningen väntas i år bli cirka 400 miljoner direkt kring mässan och 80 miljoner för lokal besöksnäring och handel i Umeåregionen. Många utställare har också indikerat att de haft en bra försäljning och en hel del har också slagit försäljningsrekord.
– Stora Nolia har stor betydelse som mötesplats för att ge företag, inte minst från norra Sverige, en möjlighet att nå nya kunder. Vi har gjort allt för att skapa förutsättningar för utställarna att göra bra affärer och för besökarna att få en så bra upplevelse som möjligt och det tycker jag att vi har lyckats med, sammanfattar Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.
Nästa års mässa hålls den 6-14 augusti 2016 i Piteå.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.