Stora Nolia är en av norra Skandinavens största besöksmässor och camping är en stor del av Stora Nolias utbud. Av mässans 160 000 kvadratmeter utgör campingområdet nära 15 000 kvadratmeter och är den näst största campingmässan i Sverige efter Elmia Husvagn Husbil. Stora Nolias betydelse för branschen är betydande eftersom mässan ligger först i den europiska mässäsongen för camping. Det gör att mässan är fullpackad med nyheter. I stort sett alla utställare inom segmentet har med sig sitt nya modellprogram.
En av dem är Adria Caravan AB, som just nu är marknadsledare i Sverige på både husvagnar och husbilar.
Deras vd, Peter Blomqvist, berättar att Adrias fabrik i Slovenien anpassat sin produktion för att hinna få fram årets nyheter till Stora Nolia.
– Av de 31 fordon vi visar på mässan är alla från vårt nya modellprogram för 2016 och det är första gången i världen som en slutkonsument kan se våra nyheter, säger Peter Blomqvist.
Tony Ekström, vd på SoliferPolar AB, med fabrik i Dorotea, berättar att de också bara har årets modeller på plats.
– Det är Nolia och Elmia som är viktiga för oss. Mässan ligger så i tiden att det är naturligt att man släpper nya modeller här. Vi har bara årets modeller på plats, säger Tony Ekström.
Nu planeras också för ett utökat samarbete med SCR region norr. SCR Svensk Camping är bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare.
Peter Wallin är rådgivare i region norr och han berättar att de kommer att finnas med på nästa års Stora Nolia i Piteå som utställare och med programpunkter.
– Vi vill finnas med. Eftersom konsumentföreningarna, i form av bland annat husbilsklubben, är det viktigt att även vi från camping- och stugföretagarbranschen finns representerade. Problemet har varit att Stora Nolia hålls när det är högsäsong för våra medlemsföretag, men vi tycker att ett deltagande är så viktigt att vi kommer att prioritera att finnas med, säger Peter Wallin.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.