Den fyrcylindrig dieselmotorn OM654 kommer från årsmodell 2022 att finnas i samtliga chassiversioner av Mercedes Sprinter. Mercedes säger att detta avsevärt förbättrar körkomforten i Sprinter och samtidigt ska bränsleförbrukningen bli lägre.
Därutöver går det att kombinera den nya 2,0-litersmotorn med 9G-TRONIC-automatväxeln för bakhjulsdrivna Sprinter. 6-växlad manuell växellåda fortsätter att vara standard.
Motorerna uppfyller utsläppsnormerna Euro VI-E och Euro 6d och får bättrade ljud- och vibrationsegenskaper. Det betyder att både ljud och störande vibrationer inuti bilen minskas ytterligare. Den nya motorgenerationen av aluminium med stålfoder och kolvar, den förbättrade förbränningsprocessen och en cylinderbeläggning med NANOSLIDE® minskar motorns inre friktion. Därutöver ger en "dynamisk flervägscirkulation" och efterbehandlingen av avgaserna ger både lägre bränsleförbrukning och utsläpp.
OM654-motorn finns i fyra effetvarianter för Sprinter: 84 kW (114 hk), 110 kW (150 hk), 125 kW (170 hk) och 140 kW (190 hk).
Ytterligare information om den uppmätta bränsleförbrukningen och de officiella koldioxidutsläppen för nya personbilar finns i EU-guiden '' Information om bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och energiförbrukning för nya bilar '' på www.dat.de.
2020 introducerades Sprinter med batteridrift men nästa generation av eSprinter kommer att produceras från andra hälften av 2023 då eSprinter uppges kunna produceras CO2-neutralt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.