Det är första gången självkörande fordon körs på allmän väg i Skandinavien och försöket pågår i ett halvår. Projektet kallas för Autopiloten och det är Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad som "kör" dem. Finansieringen kommer från bland annat Vinnova via Drive Sweden.
Transportstyrelsen godkände trafiken i december och första gången bussarna togs i trafik var den 24 januari.
– Vi vill erbjuda lösningar som gör det både smart och enkelt för kunderna att resa kollektivt, dörr till dörr. De självkörande bussarna kan bli ett viktigt komplement till dagens kollektivtrafik i våra växande städer, säger Peter Hafmar, VD för Nobina Technology, på deras hemsida.
Så funkar det i Kista:- Bussarna rullar i Kista Science City mellan Victoria Tower och Kista Galleria, med ett stopp på vägen.
- De är i trafik mellan 7:00 och 18:00 på vardagar.
- Att åka med är öppet för alla och gratis.
Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. De styrs med laserradar och har satellitbaserade positionssystem för att lokalisera sig.
Om någon eller något riskerar att kollidera med bussarna stannar de.
Bussarna körs på el från förnyelsebara energikällor.
De har plats för elva passagerare (varav sex sittande) och en värd.
Bussarna har alltid en värd ombord. Värden kan svara på frågor samt styra och stanna bussen manuellt om det skulle behövas.
Under försöket har bussarna en maxhastighet på 20 kilometer i timmen.
Vid snöfall, dimma eller kraftigt regn är trafiken inställd.
Bussarna ägs av Nobina, som också ansvarar för försöket i Kista.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.