Nästa artikel
Morelo börjar köra själv
2021

Morelo börjar köra själv

Publicerad 3 juli 2020 (uppdaterad 3 juli 2020)
Redan på mässan Caravan Salon 2020 i Düsseldorf kommer Morelo att visa upp sin lyxigaste husbil Grand Empire. Lyx har Morelo vant oss vid men det revolutionerande i år blir att den får körhjälpssystem för Level 2.

Grand Empire, bara namnet antyder att det är något extra, likaså bilden på exteriören. Morelo utstrålar lyx och i synnerhet just den här modellen. Ändå har årets hittills sparsamma information om Grand Empire höjt temperaturen inför premiärvisningen den 5 september.

Köparnas krav på utrymme, komfort, prestanda, säkerhet och design växer hela tiden, inte minst i lyxsegmentet, och ur den synvinkeln kommer inte den här modellen baserad på Mercedes-Benz Actros 1853 att göra många besvikna. Med en 12,7-liters motor med 531 hästkrafter och ett vrid på 2400 Nm lär även effekten räcka till. Under alla omständigheter tillhandahåller inte Mercedes någon större Actros.

Grundmodellen har i och för sig visats upp 2019 på IAA. Där syntes några detaljer som att den saknar backspeglar eftersom dessa ersatts med kameror och skärmar. Nu är Grand Empire vare sig ensam eller först med denna teknik men det tål att nämnas eftersom det likväl som lyxhusbilen Signature på Ivecos chassi får ett mycket renare utseende när de yttre backspeglarna saknas.

Att inredningen är både lyxig och kundanpassad är standard i den här klassen. Den har förstås allt som ett topputrustat hem kan erbjuda och skulle man sakna något är det bara att säga till vid beställningen. I normalfallet är ingenting omöjligt eftersom den är försedd med 230-volts el och solpaneler. Skulle detta inte räcka till finns en generator för att alstra mer ström utan att behöva ansluta den till extern ström.

Det som är mer uppseendeväckande och svårare att lägga på tillbehörslistan är det tekniska, olika förarassistanssystem. Här finns Active Drive Assistans, en självkörande funktion i "Level 2". Konkret betyder det avståndsregulator, körfältshållare och elektrohydraulisk styrning för att hålla kursen och tillräckligt avstånd med hjälp av adaptiv farthållare till framförvarande fordon. Därutöver finns en stop-and-go-funktion i trafikstockningar, en kurvassistent och ett nödbromsassistent som känner igen fotgängare. Tekniken läser även av trafikskyltarna men exakta specifikationer får vi vänta på till september.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.