Nästa artikel
Lyxliner byggd på Actros med två Slide-Outs
CMT2017

Lyxliner byggd på Actros med två Slide-Outs

Publicerad 24 januari 2017 (uppdaterad 24 januari 2017)
Magellano Edition 1 är knappast för alla med ett pris som börjar på knappa sju miljoner. Just därför är det extra intressant att göra husesyn i en bil som någon i bästa fall ser från utsidan. Kolla in bilderna!

Det är säkert ingen slump att Fernando Magellan har fått ge sitt namn till ett "slagskepp" som detta när det nya fabrikatet Magellano nu lanserar sin första modell.

Med längden 10,6 meter, sånär som på en centimeter en höjd på fyra och en bredd på 2,5 är det inte någon husbil för de små kurviga vägarna och kanske inte heller för stadskärnorna. Bara axelavståndet anges till 6,1 meter och chassit är Mercedes Actros. Men bristen på smidighet är nog det ofrånkomliga priset man får betala för ett riktigt lyxigt fritidsboende med dubbla slide-outs. Trots detta är Magellano Edition 1 inte är avsedd för mer än fyra personer.

De finns som sagt två slide-outs, en hör till sovrummet och en till något vi kanske borde kalla salongen, för vad passar väl bättre i en salong än en U-formad soffa i ett burspråk? Skulle den inte räcka får man ta sig omaket att vända de tre stolarna i förarhytten. Väl sittandes komfortabelt i salongen kan man njuta av något på 40-tumsteven med Blueray, det finns en till i sovrummet, eller bara musik från soundsystemet.

Nu ska man vara försiktig med att beskriva vilken inredning en bil i den här klassen har eftersom kundens önskemål styr bygget men visst ger visningsbilen säkert mer än de flesta behöver.

Vad sägs exempelvis om ett 2,6 meter långt kök? Då finns det plats för ett kylskåp på 180 liter med ett 70 liters frysfack. Självklart finns det både ugn, grill och micro bredvid marmorskivan eftersom vikten inte är av primär betydelse på en husbil där totalvikten är 18 ton. Man behöver inte heller oroa sig för att färskvattnet ska sina då tanken rymmer 750 liter, även gråvattentanken på 500 liter och svartvatten på 350 liter får sägas vara väl tilltagna. Strömförsörjningen kommer knappast att skapa några problem även om man fricampar. Tack vare den inbyggda generatorn är bilen helt oberoende av yttre strömförsörjning vilket gör att all elektrisk utrustning inklusive klimatanläggningen kan användas var som helst.

Det finns gott om utrymme och det märks överallt, exempelvis finns det plats för en ovanligt rymlig dubbelsäng som har måtten 200 x 180 centimeter och en två meter lång garderobsvägg. Salongens soffgrupp rymmer åtta personer och reser man på sig är takhöjden som lägst 195 centimeter. Vill man utnyttja takbädden med måtten måtten 250 x 150 trycker man på en knapp för att sänka ner den. Räcker inte det får man bädda soffan efter det man sänkt ner bordet.

Vad vore en bil i den här klassen om den lutade när man parkerat? Därför sköts detta av den automatiska nivåregleringen så att det även blir bekvämt att äntra den belysta trappan till entrédörren. 

Både källaren, jo det finns faktiskt en sådan, och garaget tar del av dieselvärmarens komfort och på olika ställen i bodelen finns elelement om det skulle behövas trots att det golvvärme överallt. De sandwchbyggda 50 millimeter tjocka väggarna i GFK-material ser till att värmen stannar inomhus. Eftersom dieseltanken rymmer 390 liter tar den inte slut i första taget även om den ska räcka även till den vanliga körningen.

För att driva ekipaget framåt har Magellano Edition 1 försetts med en 12,7 liters sexcylindrig turbodiesel som utvecklar 421 hk och har 2 100  Nm i vridmoment. Tomvikten på 16 ton medger en lastvikt på två ton vilket lär räcka även med ett fullpackat garage som har måtten 1,80 x 2,20 x 1,30 meter. Skulle det inte räcka får man koppla till ett släp på maximalt 3,5 ton.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.