Det här är ingen husbil. Åtminstone om man ska tro Bimobil som själva kallar den långfärdsbil, Fernreisemobil, som de menar likaväl kan ta dig till Sibirien som Sahara. Förmodligen fungerar det utmärkt att även åka lite kortare distanser. EX 480 är modellbeteckningen.
Man skulle nog ändå kunna hävda att det här är det ultimativa konceptet för dig som söker äventyret mer än de asfalterade vägarna. Bimobil menar att det faktiskt inte ens behövs några vägar, och det ligger nog en del i det.
Den terränggående EX 480 byggs på ett Mercedes Benz Atego Chassi 1023 och med tanke på användningsområdet är den självklart fyrhjulsdriven. Den 5,1 liter stora fyrcylindriga motorn presterar 231 hk och ett vrid på 900 NM men som alternativ finns en sexcylindrig motor på 7,7 liter, 1000 NM i vrid och 238 hk men den senare med chassi 1024.
Vikten med den 5,1 litersmotorn och 1023-chassit anges till 7 030 kilo vilket med totalvikten på 7 490 kilo ger en lastvikt utan extrautrustning på 460 kilo. Det större chassit med den sexcylindriga motorn har istället en totalvikt på 10,5 ton men är obetydligt tyngre olastad, 7 200 kilo vilket ger en lastvikt på 3 300 kilo, nog för att lasta på vilken plåtis som helst.
De yttre måtten anges till 660 centimeter i längd, 243 i bredd och 348 i höjd.
Möjligen överdriver Bimobil komfortaspekten i beskrivningen av förarmiljön som sägs vara komfortabelt utrustat och rymligt. Eller så har vi fel då det luftfjädrade förarsätet mycket väl kan vara riktigt bra när terrängen är ojämn och guppen många. I varje fall ska det finnas gott om förvaringsmöjligheter för flaskor och burkar, något som kanske är praktiskt i ett väglöst land där restauranger och kiosker lyser med sin frånvaro.
Den robusta äventyrsbilen har elektriskt justerbara yttre backspeglar, tonade rutor och ordentliga solskydd. Men de återkommer snart igen till det som sannolikt ligger den kundkategori bilen riktar sig mot närmare hjärtat. Ett extremt robust chassi och en likaså extremt pålitlig motor samt ordentligt skyddad kaross.
Bodelen på Atego-chassit är fäst med en stabil mellanram som rör sig via en 6-faldig elastisk lagring mot det övriga chassit, vilket sägs vara mycket stryktåligt i tuff terräng. Det bakre underkörningsskyddet går att fälla upp och allmänt så beskrivs bodelens konstruktion som ytterst stabil men ändå förhållandevis lätt.
Gastanken rymmer 40 liter även om det standard sitter två P11:or, den dieseldrivna värmaren är en Trumatic 4 CP plus med tio liters varmvattentank och behövs det istället kyla förses den med en Truma Saphir. Dieseltanken kan fås med volymen 380 liter istället för standard på 125 och varför inte den 70 kilo tunga dieselgeneratorn TEC30d som ger 2,5 kW, bara den senare med ett pristillägg på 8 885 euro.
Bodelen är kanske inte den lyxigaste vi sett men är avpassad för tuffa förhållanden och är 472 centimeter lång, 231 bred och 196 hög inuti. För att ta sig mellan förarhytten och bodelen finns en vinterbonad dörr med måtten 50 x 75 centimeter.
Dubbelsängen har måtten 145 x 210 centimeter är avsedd för två och har två separata madrasser. Under sängen finns ett ordentligt stuvutrymme.
Köket, med måtten 140 x 56 har en tvålågig spis och färskvattentanken rymmer 300 liter. Kylskåpet beskrivs bara som stort och med frysfack och finns under bänkskivan.
Hygienutrymmets mått är 132 x 90/80 centimeter och duschen skiljs från Thetford-toaletten med en tredelad skjutdörr. Här är det dock inte särskilt gott om förvaringsutrymmen. Mittemot finns ordentligt med garderober och förvaringsskåp.
Sittgruppen har plats för fyra personer i de två sofforna som har en bredd på 110 centimeter. Under dessa finns ytterligare stuvutrymme. Bordet går att fälla undan så att platsen istället kan användas som en säng med måtten 110 x 191 centimeter.
För hela utställningsekipaget inklusive dess extrautrustning vill de ha 273 039 euro men nöjer du dig med basutförandet blir det 209 025. Utställningsexemplaret är dock rabatterat till 250 000 jämnt.
Missa inte at kolla in bilderna!
Här hittar du Bimobils hemsida.
Den terränggående EX 480 byggs på ett Mercedes Benz Atego Chassi 1023 och med tanke på användningsområdet är den självklart fyrhjulsdriven. Den 5,1 liter stora fyrcylindriga motorn presterar 231 hk och ett vrid på 900 NM men som alternativ finns en sexcylindrig motor på 7,7 liter, 1000 NM i vrid och 238 hk men den senare med chassi 1024.
Vikten med den 5,1 litersmotorn och 1023-chassit anges till 7 030 kilo vilket med totalvikten på 7 490 kilo ger en lastvikt utan extrautrustning på 460 kilo. Det större chassit med den sexcylindriga motorn har istället en totalvikt på 10,5 ton men är obetydligt tyngre olastad, 7 200 kilo vilket ger en lastvikt på 3 300 kilo, nog för att lasta på vilken plåtis som helst.
De yttre måtten anges till 660 centimeter i längd, 243 i bredd och 348 i höjd.
Möjligen överdriver Bimobil komfortaspekten i beskrivningen av förarmiljön som sägs vara komfortabelt utrustat och rymligt. Eller så har vi fel då det luftfjädrade förarsätet mycket väl kan vara riktigt bra när terrängen är ojämn och guppen många. I varje fall ska det finnas gott om förvaringsmöjligheter för flaskor och burkar, något som kanske är praktiskt i ett väglöst land där restauranger och kiosker lyser med sin frånvaro.
Den robusta äventyrsbilen har elektriskt justerbara yttre backspeglar, tonade rutor och ordentliga solskydd. Men de återkommer snart igen till det som sannolikt ligger den kundkategori bilen riktar sig mot närmare hjärtat. Ett extremt robust chassi och en likaså extremt pålitlig motor samt ordentligt skyddad kaross.
Bodelen på Atego-chassit är fäst med en stabil mellanram som rör sig via en 6-faldig elastisk lagring mot det övriga chassit, vilket sägs vara mycket stryktåligt i tuff terräng. Det bakre underkörningsskyddet går att fälla upp och allmänt så beskrivs bodelens konstruktion som ytterst stabil men ändå förhållandevis lätt.
Gastanken rymmer 40 liter även om det standard sitter två P11:or, den dieseldrivna värmaren är en Trumatic 4 CP plus med tio liters varmvattentank och behövs det istället kyla förses den med en Truma Saphir. Dieseltanken kan fås med volymen 380 liter istället för standard på 125 och varför inte den 70 kilo tunga dieselgeneratorn TEC30d som ger 2,5 kW, bara den senare med ett pristillägg på 8 885 euro.
Bodelen är kanske inte den lyxigaste vi sett men är avpassad för tuffa förhållanden och är 472 centimeter lång, 231 bred och 196 hög inuti. För att ta sig mellan förarhytten och bodelen finns en vinterbonad dörr med måtten 50 x 75 centimeter.
Dubbelsängen har måtten 145 x 210 centimeter är avsedd för två och har två separata madrasser. Under sängen finns ett ordentligt stuvutrymme.
Köket, med måtten 140 x 56 har en tvålågig spis och färskvattentanken rymmer 300 liter. Kylskåpet beskrivs bara som stort och med frysfack och finns under bänkskivan.
Hygienutrymmets mått är 132 x 90/80 centimeter och duschen skiljs från Thetford-toaletten med en tredelad skjutdörr. Här är det dock inte särskilt gott om förvaringsutrymmen. Mittemot finns ordentligt med garderober och förvaringsskåp.
Sittgruppen har plats för fyra personer i de två sofforna som har en bredd på 110 centimeter. Under dessa finns ytterligare stuvutrymme. Bordet går att fälla undan så att platsen istället kan användas som en säng med måtten 110 x 191 centimeter.
För hela utställningsekipaget inklusive dess extrautrustning vill de ha 273 039 euro men nöjer du dig med basutförandet blir det 209 025. Utställningsexemplaret är dock rabatterat till 250 000 jämnt.
Missa inte at kolla in bilderna!
Här hittar du Bimobils hemsida.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.