Vi har tidigare skrivit om fordon som har vätgasdrift även om infrastrukturen än så länge har sina brister. Inom EU görs dock försök att förbättra denna och till år 2030 är planerna att det ska finnas 1 000 tankställen. Renaults satsning sker i samarbete med Hyvia och de avslöjar nu sina planer för framtiden.
Namnet HYVIA är en sammansättning av ‘HY’ som står för hydrogen (vätgas) och ‘VIA’ som står för väg och lanseringen av flera lätta transportfordon sker nu under hösten. Hyvia tillverkas i Frankrike där de finns på fyra ställen och tillverkningen av bränslecellerna sker i en fabrik i Flins och ska starta senare under 2021. Modellerna kommer att lanseras över hela Europa och de erbjuds med ett flertal finansieringsmöjligheter som även inkluderar service.
Fördelen med bränsleceller som drivs av vätgas är att tankningen sker på motsvarande sätt som till en dieseldriven bil vilket innebär att man kommer runt räckviddsproblemet.
HYVIA levererar inte bara fordonen utan de ser det hela som ett system med "grön" vätgasproduktion och distribution av den.
De modeller som nu lanseras är
- Master Van H2-TECH – en van för godstransport med plats för for 12 kubikmeter gods. Räckvidden uppges till 50 mil.
- Master Chassis Cab H2-TECH – en större van för godstransporter upp till 19 kubikmeter. Räckvidden uppges till 25 mil.
- Master Citybus H2-TECH – en buss med plats för 15 passagerare. Räckvidden uppges till 30 mil.
– För att möta problemen med vätgasdrift måste vi erbjuda bränslecellfordon och hela ekosystemet. Hyvia erbjuder nyckelfärdiga mobilitetslösningar som utnyttjar produktion, lagring, distribution av grönt väte och ett brett utbud av vätgsasfordon. Dessa lösningar kommer att tillgodose de nya behoven hos företag, stora ägare, flottor och lokala samhällen och driva på energiövergången som helhet, säger David Holderbach, VD för Hyvia.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.