Nästa artikel
Hybridteknik från Knaus och HWA ger nya möjligheter
2022

Hybridteknik från Knaus och HWA ger nya möjligheter

Publicerad 28 augusti 2021 (uppdaterad 28 augusti 2021)
Tekniken är allt när det gäller Knaus e.power drive för modellen som visas upp på Caravan Salon är Knaus och HWAs senaste bidrag när det gäller eldrivna husbilar. Den finns inte till försäljning än men inom två år ska den stå hos återförsäljarna.


 
Tekniken är om inte revolutionerande så ändå något som visar vad vi kan vänta oss i framtidens husbilar. Här kombineras eldrift via ett batteri med en treskivig wankelmotor för att ladda det. I rent elektriskt läge anges räckvidden med det 300 kilo tunga batteriet med 35 kWh till nio mil och om batterinivån sjunker under godkänd nivå startar motorn automatiskt. Tekniken som visas upp löser därmed räckviddsproblemet på motsvarande sätt som hos personbilar med hybriddrift och det går dessutom att ladda batteriet via en extern inkoppling av el. Något lyft när det gäller driftskostnader är knappast att vänta, för vanliga hybridbilar är förhållandet snarast det omvända när förbränningsmotorn används. Bensinmängden i tanken uppges räcka cirka 60 mil.
Att Knaus och HWA valt en bensindriven wankelmotor som drivning till generatorn väcker en hel del nyfikenhet. Tekniken som lanserades i bredare skala under 1980-talet fick tvivelaktigt rykte eftersom motorerna med roterande triangelformad kolv fick problem med tätningarna mot cylinderväggen och för att bränsleförbrukningen knappast kunde kallas måttlig. Fördelen är få roterande delar och i teorin är motortekniken genialiskt.  
Det är dock inte givet att wankelmotorn kommer att vara kraftkällan när den framhjulsdrivna modellen väl sätts i produktion för redan nu luftas planer på att ersätta den med bränsleceller som drivs av vätgas. Planer på en europeisk gemensam utbyggnad av vätgasmackar finns och i så fall kommer man helt bort ifrån fossildrift om elen genereras via exempelvis solpaneler. I Sverige finns det inte ens tio vätgasmackar och i hela EU beräknas antalet till 1 000 till år 2030. Men det tål att påpekas att det finns privata initiativ från framför allt tillverkare av tyngre fordon som vill ha en snabbare utbyggnad än så. Det kan mycket väl finnas ett brett utbud av vätgasmackar redan om några få år.

Batteri och wankelmotor ska ge obegränsad räckvidd

Att bygga husbilar som enbart förlitar sig på eldrift via batterier har visat sig svårare än många tänkt sig, något som Iridium är ett tydligt exempel på. Räckvidden blir kort, vikten hög och lastvikten mycket begränsad. Att priset dessutom lär avskräcka många är ytterligare en nackdel. Hybridtekniken kan komma att visa sig vara den lösning som blir vanlig inom bara några år och Knaus vill förstås inte vara de som inte kan erbjuda det som kunderna kommer att fråga efter. Någon miljöbonus lär dock inte delas ut eftersom det redan finns principbeslut på att fasa ut tekniken när det gäller vanliga personbilar. Knaus bedömer att prishöjningen jämfört med en motsvarande dieseldriven husbil kommer att röra sig om 15 - 20 000 euro vilket är måttligt jämfört med Iridiums prispåslag på cirka 70 000 euro.
Bilen som Knaus valde för att visa upp tekniken i är närmast ointressant i sammanhanget. Knaus Van TI 650 MEG finns i dagsläget med dieseldrift och förvisso skiljer sig instrumentpanelerna åt men annars är det mesta som man kan se i den "vanliga" modellen. Skärmen visar strömriktningen likväl som batteristatus, något alla med en hybridbil är vana vid.
Inredningen i den bil som visades upp blir därför av underordnad betydelse men vi visar ändå några av de bilder vi tog.
Frågan som ändå hänger i luften är om den här tekniken är den som vi kommer att tycka är det normala om ett antal år. Vilket bodelspåbyggnad respektive vilket basfordon som kommer att användas blir sannolikt lika mångfacetterat som idag, något som påpekades av Knaus. Men det är onekligen spännande att se hur nya lösningar växer fram.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.