Trots dåligt väder, och svikande besökssiffror är arrangörerna hyfsat nöjda med årets Noliamässa.
– Med över 40 000 besökare är vi fortfarande en av landets mest besökta mässor. I Norrland är vi med god marginal den största besöksmässan, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia i ett pressmeddelande.
Samtidigt kan en viss besvikelse anas.
– I Piteå förra året hade vi nästan 58 000 besökare bara några få månader efter att pandemirestriktionerna togs bort. Att skillnaden skulle bli så stor som den blev hade vi inte förväntat oss. Den gör att vi får ser över mässans erbjudande till besökarna, säger Jonas Dahlberg.
Årets Noliamässa hölls i Umeå 9–13 augusti. Fredagen och söndagen regnade bort, vilket var särskilt märkbart för alla utställare av fritidsfordon eftersom de hade platser utomhus. Det var blött och stundtals dåligt med besökare.
Men Noliamässan är viktig för husbils- och husvagnsbranschen, eftersom den är en möjlighet att synas i norra delen av landet. Sannolikt gäller det även andra branscher.
Så kan också Noliamässan konstatera att många utställare redan har bokat plats eller lämnat in en intresseanmälan till nästa års mässa i Piteå.
– Vi har över 60 av årets utställare som visat intresse att vara med i Piteå. Det är nära en fjärdedel av alla som ställde ut i år. Inom vissa produktområden börjar det redan bli ont om plats, säger Jonas Dahlberg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.