I november skrev vi om den speciella husvagn som annonserades ut på eBay. Nu har detta grepp och uppföljningen från Hobby tilldelats pris för innovativ marknadsföring.
Konceptet är följande:
De tog en Hobby De Luxe Edition 440 SF som praktikanter i Hobbys verktad för träsnickeri sedan fick sätta tänderna i. De föll för en design som gick i Heavy-metal stil med namnet Wacken och husvagnen visades upp på olika mässor innan den annonserades ut på eBay. Den mycket ovanliga designen, inte minst den på utsidan, väckte berättigad uppmärksamhet, även om man nu inte är fan av Heavy-Metal.
Praktikanterna utbildar sig att hantera trä och andra material som spelar en viktig roll i produktionen av husvagnar och husbilar. Till exempel lär de sig att göra fasta anslutningar av olika komponenter. Husvagnen blev även ett sätt att öka intresset för yrket i skolor där nya medaretare rekryterades.
Projektet åtföljdes av en kampanj i sociala medier i juli och augusti och vinnaren bjöds in till den legendariska Heavy-Metalfestivalen Wacken Open Air, WOA. Kampanjen fick flera hundra tusen likes och delningar.
På den nu pågående mässan CMT i Stuttgart visade de upp en plåtis med namnet Vantana i samma stil. Den i grafitti-sammanhang kände konstnären René Turrek är den som den här gången fått sätta sin prägel på husbilen och responsen från fansen har varit överväldigande. Plåtisen presenterades på Wacken Open Air i augusti 2016 där omkring 20 000 Heavy-Metal-fan på så sätt fick en inblick i husbilsvärlden.
På det här sättet skapade Hobby en helt ny metod för marknadsföring och visar upp sig som en modern och attraktiv arbetsgivare och utbildningsföretag.
Kolla in bildspelen och även vår artikel om eBay-försäljningen!
Här hittar du Hobbys information på deras hemsida.
De tog en Hobby De Luxe Edition 440 SF som praktikanter i Hobbys verktad för träsnickeri sedan fick sätta tänderna i. De föll för en design som gick i Heavy-metal stil med namnet Wacken och husvagnen visades upp på olika mässor innan den annonserades ut på eBay. Den mycket ovanliga designen, inte minst den på utsidan, väckte berättigad uppmärksamhet, även om man nu inte är fan av Heavy-Metal.
Praktikanterna utbildar sig att hantera trä och andra material som spelar en viktig roll i produktionen av husvagnar och husbilar. Till exempel lär de sig att göra fasta anslutningar av olika komponenter. Husvagnen blev även ett sätt att öka intresset för yrket i skolor där nya medaretare rekryterades.
Projektet åtföljdes av en kampanj i sociala medier i juli och augusti och vinnaren bjöds in till den legendariska Heavy-Metalfestivalen Wacken Open Air, WOA. Kampanjen fick flera hundra tusen likes och delningar.
På den nu pågående mässan CMT i Stuttgart visade de upp en plåtis med namnet Vantana i samma stil. Den i grafitti-sammanhang kände konstnären René Turrek är den som den här gången fått sätta sin prägel på husbilen och responsen från fansen har varit överväldigande. Plåtisen presenterades på Wacken Open Air i augusti 2016 där omkring 20 000 Heavy-Metal-fan på så sätt fick en inblick i husbilsvärlden.
På det här sättet skapade Hobby en helt ny metod för marknadsföring och visar upp sig som en modern och attraktiv arbetsgivare och utbildningsföretag.
Kolla in bildspelen och även vår artikel om eBay-försäljningen!
Här hittar du Hobbys information på deras hemsida.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.