Nu när portarna till Elmia Husvagn och Husbil stängts för år 2014 är det dags att summera årets stora mässa.
Totalt sett var vi 35 242 som besökte Jönköping för att titta på vad de 151 utställarna hade att erbjuda inför säsongen 2015 på 33016 kvadratmeter utställningsyta.
Före Elmia Husvagn Husbil 2014 genomfördes en undersökning bland branschens tio största aktörer, som motsvarar 80 procent av marknaden, som spår att försäljningen av husvagnar och husbilar kommer att fortsätta ha en positiv trend.
– Säljtrycket på mässan bekräftar branschprognosen, säger Jörgen Nyström.
Jörgen Nyström bedömer att den digitala revolutionen har en stor del i branschens uppgång.
– Vi har idag ett förändrat beteende där vi är mer rörliga. Vi har ett ökat behov av att vara mobila och träffas i det verkliga livet. Genom nätverk, grupper och communities på nätet vet vi exakt var och när de aktiviteterna som vi är intresserade av pågår, därmed bor vi fler nätter från hemmet och behöver en smart boendelösning, säger han.
Dagens husbilsköpare är mer mobila jämfört med tidigare och även jämfört med husvagnsägarnas vanor. Att campa på Elmias mässcamping är populärt. Under Elmia Husvagn Husbil 2014 har 10 000 människor campat på Elmiaområdet under fyra dagar. Lägger man till ytterområdena är det betydligt fler. Samtidigt visar preliminära undersökningssiffror från branschorganisationen SCR, att det var rekordmånga besök på de svenska campingarna i somras.
– Det här är bara början. Det kommer öka ännu mer, spår Jörgen Nyström.
I vår egen monter var inresset stort, inte minst för omröstningen av årets ställplats 2014. Nu återstår ett digert arbete att räkna alla röster och vi kommer att presentera vinnaren i tidningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.