Nästa artikel
Caravan Salon når publiktaket
2022

Caravan Salon når publiktaket

Publicerad 3 september 2021 (uppdaterad 9 februari 2023)
Många var nyfikna på hur välbesökt årets mässa Caravan Salon skulle bli och när halva mässan är passerad har publiken passerat 100 000, nära nog det maximala antalet på 20 000 per dag som satts upp.

Mässan som öppnade för fackfolk på fredagen och för vanlig publik på lördagen hade när onsdagen var slut passerat 100 000 besökare. 

– Fram till och med onsdagen lyckades vi välkomna mer än 100 000 besökare till hallarna. Mässkonceptet fungerade extremt bra. Genom att konsekvent följa VRT-reglerna (vaccinerade, tillfrisknade, testade) och tack vare våra utställare och besökares försiktiga agerande har vi kunnat öka den ursprungliga dagliga besökarkvoten till 20 000, säger Michael Degen, verkställande direktör för Messe Düsseldorf.

Mässan har varit mycket efterlängtad av branschen efter att den som hölls förra året endast tilläts ta emot 10 000 besökare per dag, vilket totalt gav cirka 100 000. Normalt skulle mässan dock ha dragit en publik på cirka 300 000, men årets runt 200 000 är inte dåligt det heller om man då utgår från att det blir lika många besökare under de fyra kvarvarande utställningsdagarna som de fem första.

Utställarna av husvagnar uppges vara mycket nöjda och tre fjärdedelar uppger fler affärsuppgörelser än förra året medan den kvarvarande fjärdedelen håller ställningarna från förra årets rekord. Husbilarna har dock ännu bättre resultat och där uppger drygt fyra av fem bättre försäljning än under förra året, en tredjedel uppger att ökningen är mycket stark. Allra starkast ökning uppger de som säljer kompakta husbilar, de som i huvudsak förknippas med vanlife. Besökarnas uppges också vara yngre.

– Caravan Salon står återigen som en pionjär och visar likväl som förra året att det går att hålla säkra och framgångsrika mässor med rätt försiktighetsåtgärder. Stämningen i hallarna är utmärkt, utställarna är glada över den attraktiva säljplattform som erbjuds och besökarna är glada över att kunna utforska hela sortimentet av modeller och produkter ”live” på ett enkelt sätt, trots allt är det bara möjligt här. Camping har varit en ledande trend för semesterresor sedan COVID-pandemin, om inte tidigare. Omformulering av VRT-regeln för besökare kan man säga att världens största mässa för fritidsfordon också uppfyller VRP-regeln: ”Besökt, granskat, köpt”. Vi är särskilt glada över besökarnas låga medelålder och den extremt höga andelen förstagångsbesökare, säger Daniel Onggowinarso, VD för Caravaning Industrie Verband (CIVD, Tysklands "HRF"), till Aboutcamp.

Även om den tyska marknaden för husbilar och husvagnar är starkare än någonsin och ett flertal nyregistreringsrekord slagits under året är mässan en viktig indikator på framtiden. Den hittillsvarande besöksfrekvensen och den allt yngre publiken inger ytterligare hopp om att även framtiden ser ljus ut branschen.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.