Nästa artikel
AL-KO visar gröna lösningar på Caravan Salon
2022

AL-KO visar gröna lösningar på Caravan Salon

Publicerad 29 juli 2021 (uppdaterad 9 februari 2023)
Vi får gå tillbaka till 2010 för att hitta förlagan till de chassin för husvagnar och husbilar som AL-KO nu visar upp på Caravan Salon. Med viktbesparingar och smarta lösningar ska utsläppen minskas och räckvidden utökas.

2010 var AL-KO Vehicle Technology en av de första som presenterade ett hybridfordon på mässan i Düsseldorf och under tiden som gått sedan dess har de hunnit optimera hela systemet.

– Vi designar nya fordonskoncept som kombinerar fritids- och kommersiella fordon med eldrift, förklarar Harald Hiller, VD och koncernchef för AL-KO Vehicle Technology Group.

Ett stort problem med eldrift är den än så länge korta räckvidden. Sätter man i tunga batterier i husbilar ökar rullmotståndet och det måste kompenseras med ännu tyngre och dyrare batterier, kort sagt, det blir en ond cirkel. Visst kan man nå en lång räckvidd men energiförbrukningen och därmed påverkan på miljö och klimat blir stor.

– Vårt tillvägagångssätt är därför att på ett avgörande sätt minska rullmotståndet genom en jämn lätt konstruktion, ett intelligent styrt bromssystem och optimerad aerodynamik, säger Dr. Frank Sager, Senior Vice President för FoU på AL-KO Vehicle Technology Group.

Tester med Tesla Model X gav uppmuntrande resultat. På en mycket krävande rutt från Bayern till Sydtyrolen under kalla vinterförhållanden hade elbilen utan släp en räckvidd på 265 kilometer. Med en omodifierad husvagn halverades den men med AL-KO Green Trailer Platform med e-drive, optimerat bromssystem och förbättrad aerodynamik kunde i detta exempel räckvidden ökas igen med nästan 40 procent.

– Vi antar att ekipaget under sommarförhållanden kan nå cirka 75 procent av ensamfordonets räckvidd vilket för de flesta ger ett praktiskt hanterbart resultat till en rimlig kostnad. Detta med en liten, effektiv e-enhet, som vid samma tid tar över uppgiften att manövrera, säger Dr. Frank Sager med tillfredsställelse. Vi funderar också intensivt på eftermonteringslösningar. Vi kan ännu inte ange något datum eftersom godkännandebestämmelserna måste uppfyllas. Vi kan inte påverka tidsperspektivet för det, men vi hoppas att det kommer att finnas ett positivt intresse och politiskt stöd för vårt hållbara synsätt eftersom vi vill tillhandahålla bekväma och prisvärda lösningar i ett tidigt skede.

Vidareutvecklingen av VARIO X-lätta chassier möjliggör att man spar upp till 30 kilo och därmed kan utsläppen av koldioxidutsläpp minskas. Med AL-KO:s tillverkning på cirka 60 000 husvagnchassier årligen innebär det en väsentlig skillnad.

Ska man nå längre måste man även arbeta med aerodynamiken för att minska koldioxidavtrycket och öka räckvidden vilket involverar karosstillverkarna.

– Vår forskning visar att det är möjligt att förbättra släpets totala luftmotstånd med 30 procent, speciellt genom att optimera husvagnens främre och bakre ytor samt i vårt område på underdelen, säger Dr. Frank Sager när han ger sin syn på framtiden. Ett nära samarbete mellan husvagnstillverkaren och oss, även i utvecklingsfasen, är avgörande för framgång. För detta ändamål inleder vi samarbete med kända husvagnstillverkare, universitet och leverantörer. 

Den senaste tekniken från AL-KO:s produktionsprocesser minskar energiförbrukningen ytterligare i tillverkningsprocessen.

– De senaste åren har vi byggt upp kunskap med olika material som stål, aluminium och glasfiber. För oss resulterar detta i ett tydligt engagemang för stål som det bästa materialet. Det har den överlägset bästa koldioxidbalansen från tillverkning till återvinning, säger Harald Hiller.

– Med 35 års utveckling fortsätter AL-KO-motorchassit (AMC) för husvagnar att sätta nya standarder för lätta konstruktioner. Att vara 30 till 40 kilo lättare än originalchassit talar för sig själv. Bara under de senaste fyra åren har en viktbesparing på sju procent uppnåtts genom kontinuerlig optimering. AMC-chassit med låg ram sätter riktmärken inte bara när det gäller vikt, körkomfort, golvyta och kördynamik. De är konsekvent inriktade på att minska den totala höjden och följaktligen framsidan och därigenom förbättras aerodynamiken avsevärt.

Det varmförzinkade AL-KO AMC-chassit är utformat på ett sätt så att det erbjuder det konstruktionsutrymme som behövs för alternativa drivenheter, utan att den totala höjden och därmed aerodynamiken försämras. Men nästa version av AL-KO chassi ligger nära i tiden vilket ska möjliggöra ännu lägre fordonshöjder. Genomförs detta konsekvent leder det till en ytterligare reducerad fordonsyta och därmed förbättrad aerodynamik. Med hjälp av chassiets aerodynamiska potential ger AL-KO marknaden en effektiv möjlighet för att minska energiåtgång och därmed sparas koldioxidutsläpp.

De första prototyperna av Hybrid Power Chassi drar också nytta av år av forskning och utveckling och dess framgångsrika utvecklingspartnerskap med Huber Automotive AG och AMC-chassit används även här. Den elektrifierade bakaxeln med en toppeffekt på 124 kW kan kopplas in efter behov och batterikapaciteten är konstruerad för ett helelektriskt intervall mellan 60 och 100 kilometer. Andra fördelar med det dieselelektriska HPC-konceptet är 4WD-körläge på begäran och självförsörjningen av batterianvändningen, till exempel för strömförsörjningen till bodelen. 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.