Adria ligger inte på latsidan vad gäller design. Den populära helintegrerade Sonic ansiktslyfts nu rejält och tog hem första pris i kategorin ”Interior design” från European Innovation Awards. Samtidigt möbleras utbudet om så de billiga är de så små och de dyra är de stora.
Till 2017 förändras Adrias helintegrerade Sonicbilar på ett genomgripande sätt. Mest iögonfallande är den nya personbilsliknande fronten med liggande lampartier och en stöddigt framträdande grill. Även invändigt ger bilarna ett helt nytt intryck.
Uppdelningen mellan de olika underserierna Axsess, Plus och Supreme förtydligas i år. Instegsserien Sonic Axsess är bantas till tre modeller strax under sju meter. Mellanmodellerna Sonic Plus är nu fyra till antalet och alla är 752 centimeter långa. Toppserien Sonic Supreme utökas med en planlösning men det treaxlade flaggskeppet I 810 SC finns fortfarande bara med queenbed. Adria brukar dock spara lite godsaker till mässorna i höst så det kanske dyker upp fler varianter.
Minstingen Axsess I 600 SP är en ny planlösning tvärställd säng längst bak. Alla övriga modeller har antingen långbäddar eller queenbed. SLT heter de med låga långbäddar och badrummet på tvären längst bak.
Vi fick chansen att titta närmare på Adrias nyheter i mitten av juni då är vare sig priser eller exakta utrustningsnivåer är spikade. Allt sånt beräknas vara klart till Stora Nolia i början av augusti. Så vi nöjer med en snabb okulär besikning som bilprovningen säger. En av fordonen som fanns tillgängliga var en Sonic Supreme i 710 SC, så vi klev in!
Vid Entrén finns en tv som är riktigt stor för en husbil. Finessen är att den vrids vertikalt när den inte används. Placeringen känns lite utsatt så ett överdrag som skydd kanske kan vara på sin plats? Och givetvis kommer många tycka att det ska var klädkrokar här i stället.
Den nya inredningen Symphony ger ett fräscht första intryck och designen känns ganska futuristisk. Det finns inga handtag eller lås på luckor och lådor utan de öppnas med ett enkelt tryck. Överskåpens luckor känns igen från husvagnarna Adria Alpina. De är högblankt vita och konkavt kurviga vilket kontrasterar snyggt med de pianolacksvarta lådorna i köket. Kanske inte det mest praktiska för flottiga fingrar men likväl effektfullt.
I sittgruppen hittar vi ett nytt grepp. Istället för vanliga ryggdynor finns det stora kuddar som ger en lös och ledig känsla. Helt fria är de dock inte utan hålls på plats av tryckknappar på några ställen. Testbilen har läcker skinnklädsel som med största sannolikhet är tillbehör.
Vid förarplatsen är det sig ganska likt men sikten uppges vara förbättrad i både rutor och speglar. Vi ser fram emot en mer grundlig genomgång av en helintegrerad Sonic när tillfälle ges för det.
Uppdelningen mellan de olika underserierna Axsess, Plus och Supreme förtydligas i år. Instegsserien Sonic Axsess är bantas till tre modeller strax under sju meter. Mellanmodellerna Sonic Plus är nu fyra till antalet och alla är 752 centimeter långa. Toppserien Sonic Supreme utökas med en planlösning men det treaxlade flaggskeppet I 810 SC finns fortfarande bara med queenbed. Adria brukar dock spara lite godsaker till mässorna i höst så det kanske dyker upp fler varianter.
Minstingen Axsess I 600 SP är en ny planlösning tvärställd säng längst bak. Alla övriga modeller har antingen långbäddar eller queenbed. SLT heter de med låga långbäddar och badrummet på tvären längst bak.
Vi fick chansen att titta närmare på Adrias nyheter i mitten av juni då är vare sig priser eller exakta utrustningsnivåer är spikade. Allt sånt beräknas vara klart till Stora Nolia i början av augusti. Så vi nöjer med en snabb okulär besikning som bilprovningen säger. En av fordonen som fanns tillgängliga var en Sonic Supreme i 710 SC, så vi klev in!
Vid Entrén finns en tv som är riktigt stor för en husbil. Finessen är att den vrids vertikalt när den inte används. Placeringen känns lite utsatt så ett överdrag som skydd kanske kan vara på sin plats? Och givetvis kommer många tycka att det ska var klädkrokar här i stället.
Den nya inredningen Symphony ger ett fräscht första intryck och designen känns ganska futuristisk. Det finns inga handtag eller lås på luckor och lådor utan de öppnas med ett enkelt tryck. Överskåpens luckor känns igen från husvagnarna Adria Alpina. De är högblankt vita och konkavt kurviga vilket kontrasterar snyggt med de pianolacksvarta lådorna i köket. Kanske inte det mest praktiska för flottiga fingrar men likväl effektfullt.
I sittgruppen hittar vi ett nytt grepp. Istället för vanliga ryggdynor finns det stora kuddar som ger en lös och ledig känsla. Helt fria är de dock inte utan hålls på plats av tryckknappar på några ställen. Testbilen har läcker skinnklädsel som med största sannolikhet är tillbehör.
Vid förarplatsen är det sig ganska likt men sikten uppges vara förbättrad i både rutor och speglar. Vi ser fram emot en mer grundlig genomgång av en helintegrerad Sonic när tillfälle ges för det.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.