Nej, vi kan inte garantera att rubriken stämmer. Det är Goldsmitts egen formulering för den luftfjäderstyrning som har världspremiär på mässan i Stuttgart. Lovande verkar den trots allt vara.
Fjädringsspecialisten Goldsmitt från Höpfingen i Tyskland har på CMT2014 världspremiär för sitt nyutvecklade fjädringssystem AirDriverControl, ADC, som Goldsmitt menar skapar en ny standard för styrsystem för luftfjädring. Även fordon med ESP kan utrustas med det .
Luftfjädring är numer standard i fler och fler husbilar, skåpbilar och ambulanser. Styrningen av luftfjädrarna för dessa fordon präglas i huvudsak av behoven som tagits fram i lastbilsindustrin för den typen av fordon.
Med AirDriveControl från lanserar Goldschmitt en kontrollenhet som tillgodoser de krav som är speciella för husbilar. För att underlätta hanteringen är styrenheten utrustad med touchkontroller så att föraren i varje situation på ett enkelt sätt kan ange de förhållanden som kan anses relevanta.
Under körningen visas endast relevant information bserad på den aktuella situationen och aktuella funktioner. Därför blir det enkelt att komma åt den önskade funktionen. Behöver föraren ytterligare information kommer den att visas som textmeddelanden. Det intuitiva menysystemet guidar steg för steg föraren till önskad funktion. Via det enkla och lättmanövrerade menysystemet blir det enkelt att hantera oavsett vilket språk som används.
Systemet är byggt för att kunna uppdateras till den senaste mjukvaruversionen via tillgängliga datorsystem. Via datorprogrammets styrenhet kan sedan specifikt anpassade inställningar väljas för olika tillämpningar.
För att underlätta installationen av systemet i ett fordon, samt för att förenkla servicearbete och kalibreringen för driftsättning och service-funktioner är dessa funktioner direkt tillgängliga från kontrollpanelenär. Således kan olika grundinställningar styras helt automatiskt av systemet via funktionen "Auto Calibration" för att ställa in olika markfrigångshöjder. Någon tidskrävande anslutning av en bärbar dator för driftsättning är inte längre nödvändigt .
Med det nya systemet menar Goldschmitt att man är väl förberedd för morgondagens marknad . Inte minst genom den enkla mjukvaruuppdateringen. Justeringar av framtida modifieringar av fordonet är möjliga när som helst .
På grund av de olika kalibreringsmöjligheterna kan kontrollen användas till alla typer av fordon med en totalvikt på upp till 7,5 ton .
Integrationen av en treaxlig accelerationssensor i kontrollen, medger även att ADC kan användas på fordon utrustade med säkerhetssystemet ESP. En möjlig kollision mellan ESP och luftfjädern undviks av detta skäl.
Kundlanseringen av luftfjädringen med ADC kontrollen kommer att ske under våren 2014. Därefter kommer naturligtvis nya tekniska möjligheter och innovationer att byggas in i systemet. Goldschmitts utvecklingschef Markus Mairon är stolt över att presentera systemet efter nästan två års utvecklingsarbete
- Med AirDriveControl visar vi återigen vår förmåga att förnya oss. Goldschmitt luftfjädringar är och förblir riktmärket på marknaden.
Texten baserar sig på Goldschmitts egen information
Tyvärr har vi ingen ytterligare information om funktionerna i dagsläget men vi lär ha anledning att återkomma.
Luftfjädring är numer standard i fler och fler husbilar, skåpbilar och ambulanser. Styrningen av luftfjädrarna för dessa fordon präglas i huvudsak av behoven som tagits fram i lastbilsindustrin för den typen av fordon.
Med AirDriveControl från lanserar Goldschmitt en kontrollenhet som tillgodoser de krav som är speciella för husbilar. För att underlätta hanteringen är styrenheten utrustad med touchkontroller så att föraren i varje situation på ett enkelt sätt kan ange de förhållanden som kan anses relevanta.
Under körningen visas endast relevant information bserad på den aktuella situationen och aktuella funktioner. Därför blir det enkelt att komma åt den önskade funktionen. Behöver föraren ytterligare information kommer den att visas som textmeddelanden. Det intuitiva menysystemet guidar steg för steg föraren till önskad funktion. Via det enkla och lättmanövrerade menysystemet blir det enkelt att hantera oavsett vilket språk som används.
Systemet är byggt för att kunna uppdateras till den senaste mjukvaruversionen via tillgängliga datorsystem. Via datorprogrammets styrenhet kan sedan specifikt anpassade inställningar väljas för olika tillämpningar.
För att underlätta installationen av systemet i ett fordon, samt för att förenkla servicearbete och kalibreringen för driftsättning och service-funktioner är dessa funktioner direkt tillgängliga från kontrollpanelenär. Således kan olika grundinställningar styras helt automatiskt av systemet via funktionen "Auto Calibration" för att ställa in olika markfrigångshöjder. Någon tidskrävande anslutning av en bärbar dator för driftsättning är inte längre nödvändigt .
Med det nya systemet menar Goldschmitt att man är väl förberedd för morgondagens marknad . Inte minst genom den enkla mjukvaruuppdateringen. Justeringar av framtida modifieringar av fordonet är möjliga när som helst .
På grund av de olika kalibreringsmöjligheterna kan kontrollen användas till alla typer av fordon med en totalvikt på upp till 7,5 ton .
Integrationen av en treaxlig accelerationssensor i kontrollen, medger även att ADC kan användas på fordon utrustade med säkerhetssystemet ESP. En möjlig kollision mellan ESP och luftfjädern undviks av detta skäl.
Kundlanseringen av luftfjädringen med ADC kontrollen kommer att ske under våren 2014. Därefter kommer naturligtvis nya tekniska möjligheter och innovationer att byggas in i systemet. Goldschmitts utvecklingschef Markus Mairon är stolt över att presentera systemet efter nästan två års utvecklingsarbete
- Med AirDriveControl visar vi återigen vår förmåga att förnya oss. Goldschmitt luftfjädringar är och förblir riktmärket på marknaden.
Texten baserar sig på Goldschmitts egen information
Tyvärr har vi ingen ytterligare information om funktionerna i dagsläget men vi lär ha anledning att återkomma.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.