Nästa artikel
Sverige har dåliga bilförare
STATISTIK

Sverige har dåliga bilförare

Publicerad 27 augusti 2013 (uppdaterad 19 januari 2018)
Bristande förarkompetens är den vanligaste orsaken bakom trafikolyckor anser majoriteten av svenskarna. Hela 94 procent svarar nämligen att det är felbeslut bakom ratten som leder till kollisioner.

Enligt Goodyears undersökning, kallad däckbarometer, framkommer detta uppseendeväckande resultat. Men även dåliga däck, både slitna och nya, samt ratt- eller drogfylla rankas högt som riskfaktorer på vägarna. Däremot tror inte ens en tredjedel av svenskarna att fortkörning orsakar olyckor.

Alla nordiska länder har samma kritiska hållning till förarkompetensen även om svenskarna är hårdast i sin bedömning. Bland de svenska deltagarna i Goodyears Däckbarometer svarar så många som 94 procent att trafikolyckor sker på grund av att bilföraren inte är tillräckligt skicklig. I exempelvis Danmark är motsvarande siffra 80 procent. Även slitna däck eller nya budgetdäck anses leda till olyckor. Närmare nio av tio av de tillfrågade svenskarna identifierar dåliga däck som en orsak till trafikolyckor.

Att köra fortare än tillåtet bedöms däremot inte vara så farligt. Bland svenskarna är det bara 29 procent som svarar att fortkörning orsakar trafikolyckor. I Danmark är motsvarande siffra 35 procent medan det i Norge och Finland endast är 12 respektive 15 procent som anser att fortkörning leder till olyckor.

- I många fall har det direkt avgörande betydelse hur föraren väljer att agera bakom ratten. Däremot kan inte ens den mest kompetente bilföraren i världen alltid kompensera för omständigheter som rådande väder, dåliga däck eller oförutsägbara medtrafikanter. För att köra säkert är det därför viktigt att se till att man har en fullt fungerande bil med bra däck, samt förstås att man håller hastigheten och är allert bakom ratten, säger Mats Sävström som är landschef på Goodyear Dunlop Sweden.

Våta vägar kan innebära en ökad risk. Vid närmare en fjärdedel (23 procent) av alla trafikolyckor med dödlig utgång 2012 rådde väta eller blött väglag enligt Vägverkets statistik.

Slitna däck kan ge sämre grepp på våta vägar. Vid exempelvis en motorvägsavfart och små vattyenmängder kan rejält slitna men fortfarande lagliga däck nästan helt tappa kontakten med vägbanan.

Hastigheten har avgörande betydelse. Ju högre hastighet desto mer avgörande är det hur slitna däcken är. Nya däck håller fortfarande ungefär 47 procents vägkontakt vid 125 km/t vid tre millimeters vattendjup på vägen. Slitna däck är under samma omständigheter nere på endast sex procents vägkontakt.

Även bromssträckan påverkas av däcksval och slitage. Vid 80 km/t kan det skilja så mycket som 18 meter på våt vägbana. En nog så viktig tankeställare när nu höstregnen snart är på gång.

Något att fundera på kanske. För de 94 procenten som svarat att dålig förarkompetens leder till olyckor ingår knappast själva i den gruppen om de även hade fått svara på den frågan. Visserligen ett helt ovetenskapligt antagande men nog ganska nära vad det skulle ha gett för resultat.

Faktaunderlag
Goodyears Däckbarometer 2013 är baserad på totalt tre enskilda undersökningar utförda av GFK Custom Research och Ipsos mellan 2012 och februari 2013. Syftet med Goodyears Däckbarometer är att främja en medveten och ansvarsfull bilkörning, då Goodyear hoppas att läsarna ska lära sig mer om däck och reflektera över sitt körbeteende för att bidra till ökad säkerhet ute på vägarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.