Bilen är baserad en Fiat Ducato skåpbil med en motor på 115 Hk och har en totalvikt på 3300 kilo. Med längden 541 cm, bredden 208 cm och en vändradie på 11 meter finns förutsättningarna för en bil som trivs i stadsmiljö och trixiga miljöer.
Planlösningen är lite egen. Det finns ingen fast bädd utan en dubbelsäng bäddas upp över köket, man sover alltså på tvären mitt i bilen. Sängen är 123 till 135 cm bred och 195 cm lång. En stor nackdel med denna lösning är naturligtvis att det är ganska omständigt att koka en kopp te på kvällskvisten om sängen är bäddad. Sängen måste tas bort för att köket och kylskåp ska kunna användas.
Längst bak i bilen finns ett utrymme som kan fylla flera funktioner. I ena hörnet finns en toalett som kan byggas ut till en dusch. I andra bakre hörnet finns två garderober.
I körläge, med både dusch och säng undanfällda, går det enkelt att lasta bilen som vanligt genom bakdörrarna.
Büstner City Car-serien har utvecklats och byggts av Hymers nya affärsdivision som enbart utvecklar kompaktbilar, eller plåtisar som de även kallas. I deras tappning heter bilen Hymercar Serengeti. Att Bürstner och Hymer utnyttjar varandras fordon i sina respektive sortiment är ingen nyhet eller så märkvärdigt, det förekommer i hela branschen. Bürstner Brevio säljs till exempel av Hymer med namnet Hymer Compact. I nästa nummer av Husbil&husvagn kan du läsa en test av den finurliga bilen Bürstner Brevio.
I dagsläget vet vi inte om City Car- eller Hymercar serierna kommer att säljas i Sverige. Ett hett tips är att besöka Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping mellan den 12:e till 15:e september. Där om någonstans finns svaret. Väl där är du välkommen till Husbil&Husvagns monter för en pratstund, och glöm inte att rösta på årets ställplats. Då kan du vinna en el-cyklel!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.