I vårt temareportage om import av husbilar i Husbil & Husvagn nr 1/2011 kunde vi i en intervju läsa om bestämmelserna för när svensk respektive tysk moms ska betalas vid en importaffär.
Vi konstaterade att en importbil betraktas som begagnad om det gått minst sex månader sedan första registrering och att den rullat minst 600 mil. Om både dessa villkor uppfyllts är bilen alltså begagnad och köparen betalar moms i landet där bilen köps, i vårt exempel i Tyskland med 19 % moms.
Hade bilen varit att betrakta som ny hade köparen fått tillbaka sin tyska moms av den tyska handlaren men i stället tvingats betala svensk moms på 25 % vid införseln.
När den aktuella tidningen utkommit fick vi en insändare som hävdade att vi hade fel – att det skulle räcka att enbart ett av ovan nämnda kriterier skulle uppfyllas. Alltså antingen sex månader eller 600 mil.
Vid en snabb titt på Transportstyrelsens checklista för bilimport gick det att tolka deras ingresstext på det sättet. Alltså att bara ett kriterium krävdes.
Så i nummer 2/2011 av tidningen höll vi med insändarskribenten.
Men det var tyvärr fel!
Nu har vi fått arga påpekanden från flera läsare som hävdar att vi hade rätt uppgifter i den första artikeln.
Och så verkar det faktiskt vara. Enligt Stefan Henningsson på Transportstyrelsen hade vi rätt från början.
Stefan Henningsson skriver så här:
”Enligt Skatteverkets broschyr SKV 556 utgåva 5 gäller att båda gränserna ska vara passerade för att bilen ska anses vara begagnad ur momshänseende. Dvs att bilen både måste ha varit i trafik minst 6 månader och körts mer än 6000 km när du köper den för att den ska anses begagnad i momshänseende. Alltså var din artikel helt korrekt i det avseendet från början.
Med vänlig hälsning
Stefan Henningsson
Utredare ursprungskontroll”
Stefan hänvisar också till att den nämnda broschyren från skatteverket kan laddas hem därifrån.
Anders Witt (text)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.