Det är sista dagen i oktober när två husbilar från Niesmann+Bischoff rullar fram genom ett gnistrande höstlandskap på väg mot Vadstena Slott. Att färdas här ”off-season” är verkligen att rekommendera om du har möjlighet. Vi kör en Arto 79 LE från 2011 med treaxlat Fiat/Al-Ko-chassi samt den större Flair 800i CFBW från 2013 som rullar på mer lastbilsmässiga Iveco Daily-chassit.
Den mindre av de två, Arto 79LE, är märkbart mer personbilslik tack vare det långa och låga chassit som gör att den knappt kränger alls i kurvor, korsningar och ojämnheter. Även i hög fart på 120-motorväg förbi långtradare är färden stadig utan överraskande krängningar.
I en farttävling skulle Arto därmed vinna över sitt storasyskon Flair, men husbilslivet handlar som bekant om mycket mer än fart...
Utvändigt kan det vid första ögonkastet vara svårt att skilja Flair från Arto om de inte står intill varandra. Ett av igenkänningstecknen är Flairs större kylare med fler luftintag i fronten.
Bakom ratten är skillnaden tydlig, Flair är det största lyxskeppet i Niesmannflottan (Vi väntar fortfarande på att ClouLiner ska göra comeback). I Flair känner jag mig som ”king of the road” och tempot blir automatiskt lugnare med den sävligare drivlinan och växellådan.
Båda testbilarna har robotväxellåda men Iveco-lådan växlar långsammare och väntar in att den större roterande massan ska gå ner i varv innan nästa växel läggs i. Lastbilskänsla som sagt och personligen blir jag avstressad av detta. Flair har två hjulaxlar, är bakhjulsdriven och har tvillingmonterade drivhjul, så ämnar du dra släpvagn eller komma fram på halkigt underlag är Flair troligen att föredra.
En sak som både Arto och Flair har gemensamt är Niesmanns fina ljudisolering. Här hörs inget gnissel och gnek från inredningen och vägljudet är väldämpat. I en helt ovetenskaplig jämförelse tycker mina öron att Arto har något högre vägljud än Flair som i sin tur har lite högre motorljud. Men nu är vi inne på detaljer. Att sitta och samtala utan att höja rösten är inga som helst problem i någon av dessa husbilar. Till och med från dinetten kan samtal föras utan att höja rösten.
Dagens nästa delmål är läckra Göta Hotell i Borensberg där vi äter en utsökt lunch. På Göta Hotell kan du snart testa deras välkända julbord som fylls med lokala läckerheter. Mer info om julbordet hittar du på www.gotahotell.se
Sista stoppet för dagen blir vid Göta Kanals populäraste sevärdhet, Bergs Slussar. Här råder nu en tystnad som är en upplevelse i sig. Fjärran från den gångna sommarens högljudda inslag från allsköns båtturister som kämpar sig genom de sju slussarna, mot eller från, sjön Roxen.
Sammanfattningsvis kan sägas att provkörningsdagen med Niesmann+Bischoff varit uppskattad och givande. Arto och Flair är definitivt två vägkryssare av rang men som skiljer sig åt en hel del vid en direkt jämförelse. Gemensamt för dem båda är annars det stora valet av färger på klädsel och inredning som finns. Enligt Niesmann själva ska det finnas inte mindre än 500 kombinationsmöjligheter i sittkuddstyger, ryggkuddstyger och gardintyger.
Läs ett utförligare test av Niesmann+Bischoff i ett av Husbil & Husvagns kommande nummer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.