Ytterligare en trend är att det kommer allt fler husbilar i det lägre prissegmentet vilket betyder att de billigaste nya nu finns från ungefär 400 000 kronor. Men det finns därutöver även en annan strömning och det är de dyrare bilarna med större utrymmen och mer lyxig inredning.
De billigare instegsbilarna gör att det numer är möjligt att köpa en ny husbil i konkurrens med de begagnade vilket tilltalar de många yngre som i allt större utsträckning upptäcker fördelen med det mobila boendet men ändå gärna vill ha de garantier som följer med ett nyköp. De som redan haft husbil ett tag värdesätter ofta lyxiga detaljer och en större yta och de är därtill ofta väldigt noga med planlösningen. Eller som en av de vi intervjuade uttryckte det; Man ska ha haft tre husbilar innan man köper den första så blir det rätt från början.
Utbudet på husbilar skiljer sig också markant från husvagnsmarknaden. Husvagnar domineras av ett mindre antal stora tillverkare medan husbilarna är uppdelade på betydligt fler men mindre aktörer. Visserligen byggs de på ett litet antal chassin men du som köpare har en mer delikat uppgift när du ska välja rätt. Och trenden bort från alkovbilar är tydlig, idag är det halv- eller helintegrerade husbilar som säljer mest.
Som vi tidigare skrivit om går Sverige, Norge och Tyskland emot trenden i övriga Europa där försäljningen har minskat något på grund av den ekonomiska krisen och optimismen i branschen är stor inför 2014. På Elmiamässan säljs ungefär 20 procent av alla mobila boenden i Sverige och ett av skälen kan vara att det för en köpare är lätt att jämföra olika alternativ då i princip allt finns samlat på ett enda ställe. Den smått hisnande summan på en miljard är vad vi sammantaget köper mobila boenden för under de fyra dagar mässan är öppen för publik.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.