- Tid för däckbyte: När ska jag byta till vinterdäck på husbilen?
- Ska jag välja dubbdäck, nordiska friktionsdäck eller centraleuropeiska friktionsdäck till husbilen?
- Är inte alla däck lika bra?
- Varför skiljer det så mycket i pris mellan olika däck och däckvarianter?
- Vad betyder symbolen med alptoppen?
- Vinterdäck för husbil och husvagn
- Vad är skillnaden på budgetdäck och premiumdäck?
- Vad gäller kring dubbdäcksförbud?
- Kan jag köra med vinterdäck på sommaren?
- Vad står siffrorna för på däcket?
- Vad står EU-märkningen för på däcket?
- Vad är bultcirkel?
- Vad är rotationsriktning?
Perioden när det är dags att byta till vinterdäck brukar vara stressig både för bilägare och däckverkstäder. Men för den som har koll på reglerna och vad som gäller kring olika typer av vinterdäck för husbilen blir det betydligt smidigare.
Vi Bilägare och Husbil & Husvagn har sammanställt en guide med det viktigaste du behöver om vinterdäck.
Tid för däckbyte: När ska jag byta till vinterdäck på husbilen?
Det är krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars. Kravet gäller om det råder vinterväglag.
Det är tillåtet med dubbdäck 1 oktober till 15 april, eller om vinterväglag råder. Friktionsdäck, dubbfria vinterdäck, är tillåtna hela året, men det är ingen bra idé att inte byta till sommardäck på sommaren. Läs mer om varför nedan.
Vinterväglag innebär att det är is, snö, snömodd eller frost på vägen och om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
Transportstyrelsen har utrett om det skulle vara möjligt att få köra med dubbdäck två veckor längre på våren. Men så verkar det inte bli. Anledningen är att det ”riskerar att påverka luftkvaliteten negativt”.
Ska jag välja dubbdäck, nordiska friktionsdäck eller centraleuropeiska friktionsdäck till husbilen?
- Dubbdäck passar bäst för den som ofta kör på blankis. Nackdelen är att de knattrar och att de är förbjudna på vissa gator, vilket du kan läsa mer om nedan. Generellt sett är ljudnivån för dubbdäck högre än för friktionsdäck.
- Nordiska friktionsdäck är dubbfria däck som är utvecklade för svenska förhållanden med mycket snö. De är mindre bra på våt och torr väg. Ljudnivån brukar vara lägre än för dubbdäck.
- Centraleuropeiska friktionsdäck är dubbfria däck som är anpassade för europeiskt klimat, och som är populära i södra Sverige. De ger bra grepp på torr och våt väg men sämre grepp på snö och is. Ljudnivån brukar vara lägre än för dubbdäck.
Är inte alla däck lika bra?
Nej, även om alla däck ser ungefär likadana ut är alla däck definitivt inte lika bra. Tillverkarna har helt olika prioriteringar och de märken som satsar på lågt pris har tvingats kompromissa med andra egenskaper, som bromsförmåga och kurvgrepp.
Varför skiljer det så mycket i pris mellan olika däck och däckvarianter?
Som vi skrev ovan är alla däck inte lika bra, trots att de ser ungefär likadana ut. Det kan skilja mycket pengar mellan ett så kallat premiumdäck och ett budgetdäck, vilket du kan läsa mer om här nedan.
Det kan också skilja mycket i pris mellan olika återförsäljare och däckhandlare för vad som ser ut att vara samma däck.
Säkerställ att du jämför exakt samma typ av däck med samma benämning och sifferkombination för dimension och storlek. Däcken ska också vara tillverkade samtidigt.
Olika däckhandlare har olika service. Vissa handlare kan ha sämre villkor än andra.
Vad betyder symbolen med alptoppen?
Sedan 2019 finns en regel om att dubbfria vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck, måste ha en symbol med en alptopp och snöflinga. Standarden kallas även 3PMSF på branschspråk.
Men vinterdäck som börjat säljas på marknaden innan dess kan sakna den symbolen, och dessa får bara användas fram till och med 30 november 2024. Därefter måste dubbfria vinterdäck ha alptoppssymbolen med en snöflinga i.
Vinterdäck för husbil och husvagn
För tunga fordon med en totalvikt över 3500 kg är även däck märkta POR godkända som vinterdäck. Undantag från reglerna om vinterdäck gäller för fordon som är 30 år eller äldre. Bra att veta är att vid färd i många andra länder gäller andra regler, såsom Tyskland, där dubbdäck inte tillåts. Ofta krävs att man har med snökedjor eller däckstrumpor (Autosock eller andra godkända varianter). Kolla regler för det land du ska till.
För husvagnar och släp med totalvikt upp till 3500 kg gäller samma regler om vinterdäck 1 december till 31 mars, som för personbilar. Med tillägget att en husvagn måste ha dubbade däck om dragbilen har det. Det är alltså okej att ha dubbade vinterdäck på husvagnen även om dragbilen har dubbfria vinterdäck. Men det är inte lagligt att dra en husvagn med dubbfria vinterdäck bakom en dragbil med dubbdäck.
Läs mer: Stor guide om däck för husbil
Vad är skillnaden på budgetdäck och premiumdäck?
I Vi Bilägares däcktester märks en tydlig skillnad mellan så kallade premiumdäck, som ofta är dyrare och kommer från välkända varumärken, och billigare budgetdäck. Du får helt enkelt vad du betalar för.
Eftersom däcken är det enda som kopplar ihop bilen med vägen är det viktigt att inte snåla. Den som inte har råd med nya premiumdäck kan istället välja förra årets modell från ett välkänt märke som brukar vara rabatterade.
Vi Bilägares däcktester visar tydligt att så kallade budgetdäck har längre bromssträcka och sämre köregenskaper än dyrare däck. De kan också växla snabbt mellan olika beteenden vilket är farligt, framför allt för en ovan förare.
Inget däck kan vara bäst på allt. Att balansera alla moment som ett bra vinterdäck måste klara av är det som skiljer de etablerade däcktillverkarna från uppstickarna.
Vad gäller kring dubbdäcksförbud?
Vissa städer har infört särskilda förbud mot körning med dubbdäck. Anledningen är att dubbdäck kan riva upp partiklar ur asfalten som är hälsofarliga i stora mängder.
Kan jag köra med vinterdäck på sommaren?
Rent tekniskt och lagligt finns inget hinder att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren. Dubbdäck är dock förbjudet under perioden 16 april till 30 september så länge det inte råder vinterväglag.
Men det är ingen bra idé att köra på friktionsdäck på sommaren. De är inte anpassade för de varma temperaturerna vilket ger längre bromssträcka och osäkra köregenskaper. Dessutom slits däcken snabbare vilket gör att du måste byta oftare.
Vi bilägares tester visar att bromssträckan är betydligt längre med friktionsdäck på sommaren än med vanliga sommardäck.
När bilen med sommardäck fått stopp från 80 km/tim, höll bilen med vinterdäck fortfarande en fart på 50,7 km/tim – en hastighet som kan resultera i en riktigt otäck olycka! Hade färden skett i 110 km/tim hade skillnaden varit ännu större och krockvåldet dödligt.
Läs också: Fler dödsolyckor med vinterdäck på sommaren
Vad står siffrorna för på däcket?
Det finns en mängd bokstäver och siffror på sidan av däcken som kan vara bra att ha koll på. I vårt exempel använder vi ett däck av dimensionen 205/55 R16 91V DOT0120.
- 205: Däckets bredd på den bredaste delen i millimeter.
- 55: Höjden på däcket, anges i procent av bredden.
- R: Radialdäck.
- 16: Fälgens diameter.
- 91: Belastningsindex. I det här fallet motsvarar siffran 91 en högsta belastning på 615 kilo.
- V: Hastighetsindex. Hur snabbt däcket får köras. V står för 240 km/tim.
- DOT 0120: Tillverkningsår. Däcket är tillverkat vecka 1 2020.
Vissa däck kan ha andra beteckningar som exempelvis kan visa att däcket är särskilt utvecklat för en viss biltillverkare eller att det är extra lättrullande för lägre bränsleförbrukning.
Beteckningen XL innebär att däcket är extra förstärkt och tål tyngre last.
M+S innebär att däcket är ett vinterdäck.
Vad står EU-märkningen för på däcket?
Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller (utanför bilen). Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst.
Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning.
Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck.
Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter).
Bullermärkningen baseras på vägljudet uppmätt utanför bilen när den kör förbi. Detta säger inget om bullernivån inne i kupén. Bilar reagerar olika beroende på vilka frekvenser som däcken förstärker genom chassit.
Det finns extra bullerdämpande däck, fråga din däckhandlare om det erbjuds i din dimension.
Vad är bultcirkel?
Alla fälgar passar inte på alla bilar. Bultcirkeln visar antalet bulthål och hur stor cirkeldiametern är. Exempel: bultcirkeln 5/100 visar att fälgen har fem bulthål med 100 som cirkeldiameter.
Vad är rotationsriktning?
Vissa däck har en särskild pil som visar åt vilket håll de ska monteras. Pilen ska peka åt det håll bilen ska köras åt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.