Nästa artikel
Vattenläcka i husbilen: Det här kan vara orsaken
Guide

Vattenläcka i husbilen: Det här kan vara orsaken

Publicerad 2024-07-30 07:00
Plötsligt droppar färskvatten ur plåtisen. Det här visade sig vara felet.

Det börjar som en bra färd. Vackert väder. En natt på en fin ställplats i Ronneby hamn.

Men så stannar vi i Karlshamn för att äta lunch. I hamnen mittemot det stora mejeriet har en sommargata skapats, med mysiga uteserveringar på kajen och på båtar. Vi väljer att äta medhavd mat på en bänk, samtidigt som vi tittar på en gäng från Polen som kommer glidande i en jättelik segelbåt.

Det är när vi går tillbaka till plåtisen vi märker det. Från under redaktionens Karmann Mobil Davis 620 kommer en liten stril med vatten. Den rinner ut på asfalten från bakre delen, där det har bildats en pöl.

Inte bra.

När vi tittar på kontrollpanelen får vi beskedet att vattentanken bara är fylld till 33 procent. Det borde stå åtminstone 95 procent – vi har knappt använt något vatten alls eftersom ställplatsen vi stått på har full service. Det har med andra ord droppat länge. Som om inte det räcker börjar displayen varningspipa som en galning när vi kör ut från staden.

Här droppar färskvattnet ut från tanken.
Vi fyller på vatten vid en vattenkiosk i Sölvesborg.

Vi inser att något måste göras. Första steget blir att fylla på mer vatten. Det är lättare sagt än gjort. Det verkar inte finnas en bensinstation i trakten som är bemannad. Vi cirklar runt i Sölvesborg utan att hitta någon, men får till slut napp vid reningsverket som har en vattenkiosk.

Resultatet av den fulla tanken blir att det slutar pipa – men inte att droppa.

– Det är frostvakten, har ni kollat den? säger mannen som visar oss till rätta på campingplatsen där vi ska stå nästa natt.

Han har själv haft en Karmann Davis, så han verkar trovärdig. Men vi är tveksamma. Plåtisen har varit ute på vägarna innan så frostvakten borde det inte vara utan att någon märkt det.

– Jodå, slå av och på den några gånger ska ni se att det löser sig, envisas han.

Alltså lyfter vi av sätet och dyker ner i luckan där frostvakten finns och slår av och på vredet några gånger. Till ingen nytta. Det fortsätter droppa.

Frostvakten är inte boven – den här gången.
Vredet till färskvattentanken står också i rätt läge.

– Kolla det blå vredet till färskvattentanken i garderobsgolvet under kylen, säger Jimmie Öbom, chefredaktör och husbilsexpert, när vi ringer upp.

Vi öppnar nästa lucka och konstaterar att vredet är i rätt läge och stängt. Färskvattentanken töms alltså inte av den orsaken. Ändå fortsätter det att droppa. När vi åker från campingplatsen två dygn senare står displayen återigen på 33 procent, trots att vi bara använt vatten till disk och tandborstning. Men varningspipandet för tom vattentank har inte kommit igång än åtminstone.

I den här luckan, längst bak i plåtisen, döljer sig lösningen.
Det blå vredet är en 20-litersspärr. Om den vrids om kan inte tanken fyllas med mer än 20 liter – resten rinner ut. Och den är en aning öppen av misstag.

Tillbaka på redaktionen kommer Jimmie Öbom snart på lösningen.

Längst bak i bagaget, i en annan lucka (hur många luckor finns det?) finns ytterligare en kran. När den är öppen kan färskvattentanken bara fyllas med 20 liter vatten. Allt över det töms automatiskt ut. Funktionen finns till för dem som vill begränsa vikten när de är ute och kör. En liter vatten väger som bekant ett kilo.

Och mycket riktigt, 20-litersspärren är en aning öppen. Så fort vredet vrids tillbaka i stängt läge upphör droppandet under bilen. Så enkelt gick det att fixa – bara man hittar rätt lucka och rätt vred.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.