Det pratas en del om eldrivna husbilar, men i dagsläget har nästan alla campingfordon som rullar på vägarna dieselmotor.
På macken finns det ofta olika typer av diesel att tanka, och en av bokstavskombinationerna som blivit vanligare de senaste åren är HVO som är ett förnybart bränsle. Det kan sänka utsläppen när du kör din husbil med nästan 90 procent.
Det finns dock en viktig sak att tänka på, och det är att alla husbilar inte är godkända för att tanka HVO. Mer om det nedan.
Vad är HVO och HVO100?
Ren HVO, även kallat kallad HVO100, säljs i Sverige sedan några år tillbaka. HVO är ett syntetiskt och förnybart bränsle som tillverkas av växtoljor och slaktavfall.
Bokstäverna står för Hydrerad Vegetabilisk Olja.
Vad är skillnaden mellan HVO och fossil diesel?
Rent kemiskt har HVO stora likheter med vanlig, fossil diesel. Men eftersom HVO framställs av förnybart material minskar utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.
Vanlig, fossil diesel som kan tankas i alla dieselbilar innehåller en viss del biodiesel för att sänka utsläppen. Detta är en del av den så kallade reduktionsplikten som planerar att sänkas vid årsskiftet 2023/2024. Men detta är alltså inte samma sak som att tanka HVO i en dieselbil.
Vad innehåller HVO?
HVO kan framställas av många råvaror. Den HVO som säljs i Sverige består oftast av avfall och restprodukter. Det kan vara animaliska fetter, tallolja, palmolja och raps. Inblandningen av palmolja och PFAD, som båda är kontroversiella råvaror, har minskat kraftigt de senaste åren.
För att hålla dig uppdaterad om husbilsvärlden, teckna dig gärna för vårt gratis nyhetsbrev här eller bli digital Premium-medlem här!
Minskar alla utsläpp när jag kör på HVO?
Själva förbränningen av bränslet ger lika mycket utsläpp av koldioxid som om du tankar vanlig, fossil diesel. Men HVO tillverkas av förnybara råvaror så det tillförs ingen ny koldioxid. Utsläppsminskningen jämfört med fossil diesel är nästan 90 procent.
Dieselmotorer släpper också ut många andra utsläpp vid sidan av koldioxid, exempelvis kväveoxider som är cancerframkallande och partiklar som påverkar luftvägarna. Dessa utsläpp påverkas inte med HVO.
Kan jag tanka HVO i min husbil?
Det är inte säkert.
Det första kravet är att din husbil måste ha en dieselmotor. Det går inte att tanka HVO om husbilen går på bensin.
Rent kemiskt är HVO väldigt lik vanlig diesel så tekniskt sett kommer husbilens dieselmotor förmodligen starta och gå precis som vanligt med HVO i tanken. Men egentligen ska den som tillverkat basfordonet godkänna användning av HVO för just den specifika motortypen som sitter i ditt fordon.
Om du tankar HVO utan att det är godkänt gäller inte garantin, och inte heller försäkringen om något går snett – och då blir det dyrt. Följ alltid tillverkarens rekommendationer och chansa inte.
Det är stora skillnader mellan den diesel som säljs på svenska mackar. Läs jämförelsen här.
Vilka husbilar kan tanka HVO?
Branschorganisationen Mobility Sweden har en lista över vilka fordon som är godkända för att tanka HVO. Så här ser den ut i nuläget (uppdaterad senast den 28 september 2022):
- Citroën och Peugeot: Samtliga lätta lastbilar som uppfyller avgaskraven Euro 5 eller Euro 6 (registrerade från och med 1 september 2011)
- Fiat Talento: Producerad från och med 18 juni 2020)
- Ford: Transit, Torneo och övriga lätta lastbilar producerade från och med juni 2019
- Isuzu: D-Max 1,9 från och med modellår 2017
- Iveco: Samtliga transportbilar som är beställda med förberedelse från fabrik och som är producerade från och med september 2019
- MAN: TGE modellår 2022 och framåt
- Mercedes: Transportbilar som har särskild märkning i tanklocket (XTL)
- Nissan: Samtliga lätta lastbilar från och med modellår 2006
- Renault: Samtliga lätta lastbilar tillverkade från och med 1 juli 2019, se märkning i tanklocket (XTL)
- Toyota: Samtliga Proace, Proace City och Hilux från och med december 2022
- Volkswagen: Transportbilar kan vara registrerade hos importören för körning på HVO. Från och med modellår 2022 är samtliga dieselmotorer godkända för HVO
Står ditt basfordon inte med i listan är det inte godkänt för att tanka HVO.
Ett av de vanligaste basfordonen är Fiat Ducato och den är alltså enligt Mobility Sweden ännu inte godkänd för att kunna tanka HVO med bibehållen garanti eller maskinskadeförsäkring.
Finns det några nackdelar med HVO?
Utsläppen av kväveoxider och partiklar sänks inte med HVO. Bränslet är som sagt heller inte godkänt för användning i alla dieselbilar. Tillgången på råvaror är begränsad och vissa av råvarorna är extra kontroversiella, som palmolja, eftersom de kritiseras för att bidra till skövling av regnskog.
Priset är också högre än för vanlig diesel. Exakt hur stor prisskillnaden är beror på många olika faktorer, men det är inte alls ovanligt att priset är flera kronor högre per liter. Att tanka 60 liter diesel i husbilen kan alltså kosta flera hundra kronor mer än vanlig diesel.
Nyfiken på en eldriven husbil? Dessa kan du läsa mer om här!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.