De senaste tre åren har leveranstiderna varit ett problem i husbilsbranschen. Den som beställt en ny husbil har kunnat få vänta i uppåt 1,5 år på sitt fordon.
Pandemi, krig i Ukraina, brist på komponenter – anledningarna till förseningarna har avlöst varandra.
Men nu anas ljuset i tunneln. Det stod klart när branschen hade presskonferens på Elmia för några veckor sedan. Fiat har till exempel inte längre lika stora problem och många tillverkare har utökat sitt sortiment med alternativa chassimärken.
En snabb koll med tre stora återförsäljare bekräftar bilden.
Det är lättare att beställa i dag än för ett eller två år sedan.
– Leveranstiden har minskat mycket, det är lättare att beställa i dag än för ett eller två år sedan, säger Cecilia Östling, marknadsansvarig på Tumbo husvagnar och husbilar.
Jonas Pettersson, försäljningschef på Husbilslandet, håller med:
– Leveransproblemen har nästan försvunnit för oss nu. Vi hade mer problem förra hösten, säger han.
Men fortfarande kan leveranser dröja – så det kan vara bra att tänka smart vid husbilsköpet. Vilka val du gör påverkar leveranstiden.
Säljproffsens tips vad du själv kan göra för att minska leveranstiden
1. Kompromissa
Få klart för dig vad som är viktigast för dig vid köpet. Finns det detaljer du kan kompromissa med? Om ja, vilka? Kanske kan det leda till att du köper en bil som din återförsäljare har förhandsbeställt, eller som kanske till och med finns i lager, i stället för att specialbeställa. Men se upp så du inte kompromissar för mycket.
– När du byter är det viktigt att du får en bil du känner sig nöjd med, säger Jonas Pettersson.
2. Välj manuell växellåda
Fråga dig: Kan tänka dig att köra med manuell växel? Det minskar leveranstiden – dessutom kostar det mindre. Vill du ha en automatlåda får du räkna med att vänta längre.
– Det är stor efterfrågan på automat, men det är också en pengafråga. Den ligger på cirka 60 000, säger Josefin Andersson, säljare på Autohallen.
3. Välj en vanlig modell
När återförsäljarna förhandsbeställer fordon tittar de på vad som gått bra säsongen innan, sedan lägger de sin order. Det innebär att den som vill ha något som går utanför de allra mest populära lösningarna får specialbeställa – och kanske vänta längre på sin husbil. Det gäller till exempel kortare modeller.
– Om man tittat ut en husbil på 6 meter, kanske det är en modell som inte vi brukar sälja så många av, det gör också att det blir lång leveranstid, säger Josefin Andersson.
Men även mer exklusiva husbilar kan dröja lite extra.
– Morelo kanske inte har kapacitet att bygga mer, de bygger cirka 400 bilar per år. De riktigt stora bilarna är så avancerade, säger Jonas Pettersson och fortsätter:
– Det är samma sak med de lite mer påkostade standardhusbilarna som passerar 2–2,5 miljon. De vågar man inte ha så många av i lager. Då blir det 6–9 månaders leveranstid.
Kanske det är en modell som inte vi brukar sälja så många av, det gör också att det blir lång leveranstid.
4. Ta ett fordon som finns inne eller är förbeställt
Den som väljer ett fordon som finns inne, eller är på väg in, kan givetvis räkna med en snabbare leverans.
– Grundtipset är att titta på det som står, du vet du vad du får och vad det kostar, säger Jonas Pettersson och tillägger:
– Titta på vad som finns i lager som man vet ska produceras snart, man kan se det två-tre månader framåt. Vi förbeställer omkring 100 bilar och de spottar vi ut under några månader på året. Är det kampanjbilar försöker vi bygga ett lager.
5. Var ute i god tid
Den som vill ha en ny husbil till nästa säsong kan inte vänta för länge att bestämma sig. Och inte heller välja modeller som börjar produceras i maj nästa år.
– Vill man vara säker på att ha något till nästa sommar, får man köpa något vi har hemma eller något som kommer i vinter. Vi har produktionsserier som ligger i maj nästa år och det är svårt att veta exakt vilken leveranstiden blir när det ligger så långt bort, säger Cecilia Östling på Tumbo husvagnar och husbilar.
Det finns också andra anledningar att inte vänta.
– Det kan vara så att en modell tar slut. Om man ska göra en beställning och vill ha den i god tid till våren bör man göra den i september till februari. Det kan vara svårt att komma i feb-mars och säga ”den här bilen vill jag ha”, säger Josefin Andersson på Autohallen.
Om man tycker det dröjer kan man kontakta sin säljare och se om det finns någon annan bil man kan byta till.
Om man beställt sin husbil och tycker att den dröjer ska man inte nöja sig med att knyta näven i fickan. De återförsäljare Husbil & husvagn talar med uppmanar missnöjda kunder att höra av sig.
– Om man tycker det dröjer kan man kontakta sin säljare och se om det finns någon annan bil man kan byta till, om man kan tänka sig till exempel en annan sänglösning, en annan klädsel, säger Josefin Andersson.
Det här är något som Husbil & Husvagn har erfarenhet av.
När en ny redaktions-plåtis betälldes i december 2020 var det ingen som trodde att vi fortfarande skulle vänta på att få den, ett år senare. Det slutade med att vi bytte modell, från Karmann-Mobil Davis 592 Vision, med automatlåda och popuptak, till Karmann-Mobil Davis 620 Lifestyle med långbäddar och manuell växellåda. Läs test av den här!
Men först är det bra att fråga sig: Vad har jag för behov? Vill jag verkligen avstå från det här?
– Tulla inte på det som är viktigt för dig, säger Jonas Pettersson på Husbilslandet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.