Skiljer sig gasolutrustningen på en tyskimporterad respektive en svensksåld husbil? Husbil&Husvagns expert svarar.
Fråga: Hej!
Är det samma gasolutrustning på en tyskimporterad husbil som på en svensksåld? Är det något som bör eller ska ändras? Är det samma typ av reduceringsventil som i Sverige? Bör jag tänka på något speciellt? I Kama-katalogen är det skillnad på en reduceringsventil upp till 2 kg, och en reduceringsventil för 5 till 45 kilos gasolflaskor. Jag har tidigare trott att det inte är någon skillnad om reduceringsventilen sitter på en liten flaska eller en stor flaska om de är av samma typ.
/Kjell J
Svar: Låt mig börja med det enklaste, nämligen reduceringsventilerna. Campingflaskor och ”stora” gasolflaskor har olika gänganslutning för reduceringsventilen. Vilket man kan se på bilderna i Kamakatalogen. Därför är det olika reduceringsventiler till de olika flasktyperna. Det är också olika gänganslutning om man jämför tyska och svenska gasolflaskor. Därför måste du byta till en ”svensk” reduceringsventil. Passa samtidigt på att byta slangen mellan reduceringsventilen och rörsystemet. Gummi åldras, och slangen är att betrakta som förbrukningsvara. Även reduceringsventilen åldras, och bör bytas ut vart 10:e år.
Innan du köper en ny reduceringsventil är det viktigt att du tar reda på vilket arbetstryck apparaterna är konstruerade för. I dag används uteslutande 30 mbar, men fram till mitten av 90-talet använde man i Tyskland ett arbetstryck på 50 mbar. Reduceringsventiler för 50 mbar finns knappast att köpa i Sverige. Du får då köpa en reduceringsventil i Tyskland och använda en adapter för att koppla ventilen till en svensk flaska.
Fram till den 29:e april i år fanns ett krav på att ett oberoende testorgan skulle kontrollera och godkänna hela gasolinstallationen, även säkerhetsventilationen, innan en husbil kunde registreras. Vid de här kontrollerna upptäcktes åtskilliga fel, ofta beroende på att husbilstillverkaren inte hade följt installationsanvisningarna för de olika apparaterna. Tyvärr är detta krav avskaffat, vilket kommer att medföra att fordon med felaktigt utförda installationer och/eller undermålig säkerhetsventilation släpps ut på våra vägar.
I den konsekvensutredning som Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap gjorde inför upphävandet, konstaterade man att slopandet kan leda till fler olyckor, även med dödlig utgång.
Är du det minsta osäker på hur gasolinstallation och ventilation är gjorda i den bil du köpt låt en kunnig reparatör kontrollera hela husbilen.
Lycka till med köpet
/Lars Erik Paulsson
Vad har du för erfarenheter med gasolutrustningen på tyskimporterade respektive svensksålda husbilar? Dela med dig i kommentarsfältet nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.