Hur kan man kolla upp privat-importerade husbilars bakgrund? Husbil&Husvagns expert svarar.
Fråga: Vi står i begrepp att köpa en husbil. Det finns många husbilar som är privat-
importerade. Hur ska jag kolla att de är betalda eller inte är belånade, eller i värsta fall stulna? Något ”god tros förvärv” finns ju inte. När jag kollar i bilregistret så ser jag där en motor-effekt som är lägre än den som säljaren uppger (såväl privatperson som företag), de uppger en högre motor-effekt utan att den är chippad. Måste det inte stämma i bilregistret eller ligger det ”en hund begraven”?
/Kjellinge
Svar: Att som svensk köpa en husbil i exempelvis Tyskland utan att betala kontant torde vara näst intill omöjligt. Den som ursprungligen importerat bilen har därför knappast någon skuld i ”ursprungslandet”. Bäst är givetvis om säljaren kan visa ett kvitto på att han betalat bilen kontant.
Om ägaren, efter att han importerat bilen, tagit ett lån här i Sverige med bilen som säkerhet, finns en anteckning om detta i bilregistret.
Vid all privatimport av fordon görs en ursprungskontroll. Tidigare gjordes denna av Bilprovningen men sedan 4 februari 2008 görs den av Vägverket (numera Transportstyrelsen), bland annat för att man där har ännu större möjlighet att upptäcka stulna fordon. Vid denna ursprungskontroll ska bland annat kvitto på köpet uppvisas.
När det gäller motoreffekten är sannolikheten större att säljaren ”skryter” än att uppgiften i bilregistret är fel. (När det gäller senaste generationen av Fiat Ducato, som har cirka 70 procent av husbilsmarknaden, finns tre motoralternativ: 100 hk, 130 hk och 157 hk. Bilar med originalskåp har dock 120 hk i stället för 130 hk.)
/Lars Erik Paulsson
Vad har du för erfarenheter gällande privat-importerade husbilar? Dela med dig i kommentarsfältet nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.