Är det lika viktigt som tidigare att hålla vikten? Husbil&Husvagns expert svarar.
Fråga: Hejsan,
Den nya CO2-skatten baseras ju på utsläpp. Då måste det väl vara fri vikt på husbilen med tanke på att den gamla skatten var viktbaserad? Att det var så noga med att hålla vikten förr berodde ju enbart på dom höga böter som kunde erhållas. Med tanke på hur lätt det är att regga upp vikten för bilen tar ju ingen skada. Driver idag en diskussion med riksdagen om detta. Likaså att skatten skall utgå från körsträckan för det är ju utsläpp det handlar om.
/Ove Johansson, medlem i en husbilsklubb
Svar: Hej Ove!
Det är helt riktigt alla husbilar registrerade efter den 1 januari detta år beskattas efter hur mycket koldioxid de släpper ut.
Eftersom det inte finns något krav på att CO2-utsläppet deklareras för husbilar (och vissa andra specialfordon) har Transportstyrelsen, på uppdrag av Skatteverket tagit fram en matematisk formel där bland annat totalvikten ingår. För att inte skatten ska bli orimligt hög för tunga husbilar, har man i formeln satt maxvärdet 3 500 kg. Detta betyder att skatten för husbilar tyngre än 3,5 ton, precis som tidigare, blir densamma som för husbilar med totalvikten 3,5 ton.
Läs mer om hur skatten beräknas på sidan 10 längre fram i tidningen samt på HRF:s hemsida: www.husvagnsbranschen.se
/Lars Erik Paulsson
Anmärkning:
Totalviktens betydelse för fordonsskatteberäkningen och totalviktens betydelse för eventuella böter är helt olika. Att köra med för hög vikt kan fortfarande ge böter.
Har du något att tillägga i debatten? Dela gärna med dig utav dina åsikter i kommentarsfältet nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.