Läsaren Claes Eek hade för låg lastvikt redan från början, Husbil&Husvagns expert ger klarhet om vad som gäller.
Fråga: Hej!
Tack för artikeln om Våga Väga Innan. Efter att ha lastat vår husbil utan semesterutrustning åkte jag till vågstation och väger då 3 620 kilo.
120 kilos övervikt utan cyklar, personlig tillhörigheter, mat, gråvatten mm. Enligt trafikpolisen är övervikten uträknat på totalvikt 3 500 kg, maxlastvikt 220 kilo = 55%. Men hade min maxlastvikt varit 600 kg stannar övervikten vid 20%. Samma övervikt men väldig skillnad på påföljd vid poliskontroll.
Rättvist eller inte – nyare husbilar som är väl utrustade ger i detta exemplet stort hål i plånboken.
Min fråga är: Hur många köpare blir upplysta om detta av säljare, även om ansvaret ligger hos mig som köpare att ha kontroll på reglerna?
/Claes Eek
Svar: Hej Claes!
En max lastvikt på 220 kg för en husbil är förstås upplagt för bekymmer. När du ser siffrorna i registreringsbeviset ska nog en så låg lastkapacitet innebära att varningsklockorna ringer. Jag håller med dig att säljaren måste göra dig uppmärksam på vilka konsekvenser det kan innebära. Men, som du skriver, så är det upp till dig som köpare och brukare att ha koll på dina egna siffror och vilka regler som gäller.
Jag tycker att alla som funderar på att köpa en husbil eller en husvagn ska väga fordonet innan köpet skrivs på. Det är ju en sak vad som står på det blå registreringsbeviset, en annan vad siffrorna på vågen säger.
Om du redan på pappret har en låg maxlast så är risken stor att en del av de dyra kilona äts upp av diverse extra utrustning. Vilket kan betyda att du snabbt hamnar på fel sida när du rustar dig för långresa.
Inom branschen har många på sistone börjat använda begreppet ”vikt i körklart skick”. Det används på EU-nivå och där talas om en vikttolerans på fem procent uppåt och neråt. Det påstås att det här begreppet ersätter den i registreringsbeviset angivna tjänstevikten. Möjligen ligger ”vikt i körklart skick” till grund för den angivna tjänstevikten. Men för tjänstevikten finns inga femprocentiga toleranser och den polis som kontrollväger dig skakar på huvudet om du vill åberopa den.
Nu pågår bland oss ”brukare” inom branschen ett opinionsbildande arbete för att få myndigheterna att beräkna övervikten på fordonets totalvikt i stället för på maxlasten. Som man gör i bland annat Tyskland och Danmark.
En räddning för dig, Claes, är kanske att ”väga upp” ditt fordon. Höjd totalvikt ger höjd maxlast. Men det förutsätter förstås att ditt fordon har de tekniska förutsättningarna. Och att du själv har körkort för den tyngre bilen.
/Anders Witt
Har du varit med om något liknande? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.