Är det värt att dieseloptimera en svag motor? Husbil&Husvagns expert svarar.
Fråga: Hej!
Vår husbil, en Hymer på Fiat Ducato 1,9, har en ganska svag motor. Nu undrar vi om det är idé att satsa på dieseloptimering för att orka uppför backar och accelerera lite snabbare. Vi har inte bråttom, men när man kommer på en påfart på autobahn känns det lite osäkert med vår slöa acceleration och det går mycket trögt uppför de långa sega backarna i Europa.
/Eva
Svar: Hej Eva!
Tester av olika "trimboxar", gjorda av olika utländska husbilstidningar, har entydigt visat att bilen blir körgladare med box än utan.
Min personliga erfarenhet är att 5:ans växel blivit mer användbar, skall dock inte användas under 80 km/h trots att orken finns där. Och backarna har blivit mindre branta. Däremot har inte bränsleförbrukningen minskat, men det beror förmodligen på att den extra kraften inbjuder till lite högre tempo.
Ett test gjort i Sverige, med en BMW 530d, har visat att de flesta utsläppsnivåer sjunker med monterad trimbox.
Men så vitt jag minns har din motor mekanisk insprutning, och en trimbox (som ju är det enklaste och billigaste sättet att få mer ork) kan endast användas på motorer med elektronisk insprutning.
/Lars Erik Paulsson
Känner du igen dig i det signaturen "Eva" beskriver? Dela gärna med dig av dina motorerfarenheter i kommentarsfältet nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.