Nästa artikel
B-körkort och tung husbil kan orsaka problem utomlands
Fråga experterna

B-körkort och tung husbil kan orsaka problem utomlands

Publicerad 5 januari 2012 (uppdaterad 15 augusti 2013)
Kan man stöta på problem med tung husbil och B-körkort? Husbil&Husvagns expert svarar.

Fråga: Hej,

Ryktesvis har jag hört talas om ägare av husbilar typ2 (=3 500 kg +) som vid kontroll i Tyskland råkat i problem med gällande B-kort utfärdat före 1996.
Enligt samma rykte godkänner inte Tyskland det svenska undantaget. Kan det ha varit en ”kinkig” polis eller är det ett missförstånd?
Finns det fler kända fall av sådana händelser?
 
/Sten Bengtsson
 
Svar: Hej Sten,
Jag har också hört dessa rykten utan att kunna få dem bekräftade. Det påstås exempelvis att någon tvingats till bogsering av sin husbil till gränsen. 
Det vore intressant om någon av tidningens läsare kan ge mer besked om dessa rykten.
Om det hänt så är de tyska poliserna dåligt pålästa eftersom det inte finns någon tvekan om reglerna.
Så här säger Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen:
– Inom EU har vi gemensamma körkortsregler. Sverige anpassade lagstiftningen till EU-reglerna 1 juli 1996. Ändringarna som skedde då var bland andra att B-körkort som tidigare gällt personbilar oavsett vikten, begränsades till totalvikt 3 500 kg. Eftersom man inte vill ta ifrån en medborgare en behörighet som denne förvärvat enligt äldre lagstiftning införde man en övergångsbestämmelse som innebär att B-körkort som förvärvats före den 1 juli 1996 gäller för personbilar oavsett vikten. Det gällde då bara ett hundratal ambulanser och polispiketbilar och det uppmärksammades knappast. 
Senare, år 2006 fick Sverige smäll på fingrarna av Kommissionen för att vi genom hög beskattning av dieseldrivna personbilar hindrade handeln med husbilar. 
Vi löste problemet genom att inrätta ett nytt fordonsslag för husbilar, personbil klass II som beskattas lindrigare än vanliga personbilar. Plötsligt hade vi många tusen personbilar över 3500 kg, vissa med vikter över 15 ton. Den gamla övergångsbestämmelsen dammades av och vips ökade försäljningen av husbilar över 3 500 kg radikalt. De flesta husbilsköpare är ju av äldre årgång, med körkort långt äldre än 1996.
– Det gamla B-kortets giltighet för personbilar oavsett vikten fortsätter att gälla så länge man behåller detta körkort (10-årsförnyelse är inte byte till nytt körkort), men om man får körkortet återkallat efter 1 juli 1996 får man bara tillbaka ett B-körkort som är begränsat till 3 500 kg totalvikt. 
Liknande övergångsbestämmelser på grund av äldre nationell lagstiftning förekommer även i andra EU-länder, och medlemsländerna ska erkänna varandras körkort fullt ut. Därför har Kommissionen utfärdat ett dokument som kallas ”Modellhandboken” som visar EU-ländernas olika körkortsmodeller och även de övergångsbestämmelser som gäller för varje körkort. Enklaste sättet att hitta den är via husvagnsbranschens hemsida:
http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=21909 
– En utskrift ur modellhandboken på rätt språk kan vara bra att ha med på utlandsresan om man saknar C-körkort och husbilens totalvikt överstiger 3 500 kg.
– För undvikande av missförstånd vill jag vara tydlig med att övergångsbestämmelsen i fråga endast gäller personbilar, klass I (vanlig personbil) eller klass II (husbil), med totalvikt över 3 500 kg men INTE lastbilar över 3 500 kg och inte heller bilar med tillkopplad släpvagn av högre vikt än de vanliga reglerna för B-körkort tillåter.
Så långt är det alltså helt klart. Hoppas att vi nu rett ut detta först som sist, det är ju en central fråga för alla som har ”tung” husbil.
/Anders Witt
 
Har du varit med om något liknande? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.