Läsaren Håkan Klasson har frågor angående batteriet i sin Adria Coral 690 SP, Husbil&Husvagns expert svarar.
Fråga: Hej,
Batteriet i min husbil, en Adria Coral 690 SP 2008 års modell, behövde laddas då den stått inne sedan början av oktober. Men förra vintern behövdes det inte laddas på hela vintern. Satte dock på en solcell med regulator förra sommaren och jag tror att denna orsakat att batteriet i princip är urladdat. Jag kopplade inte ur solcellen och regulatorn har en lysdiod som lyser hela tiden.
Mina frågor är nu:
1. Kan lysdioden eller solcellen orsaka urladdningen på cirka fyra månader?
2. Skall man ta bort polskon från pluspolen över vintern?
3. Batteriet är av gel typ. Det är placerat under ett av sätena i sittgruppen.
Där finns det ingen ventilation, inte heller någon slang från batteriet ner genom golvet och ut. Bildas det inte vätgas vid laddning av gel-batterier som tillsammans med luftens syre kan bilda knallgas och explodera om vätgaskoncentrationen är tillräckligt hög?
Tack för en trevlig tidning och tack på förhand för ett svar då detta oroar mig en del.
/Håkan Klasson
Svar: Hej Håkan!
Jag tror att du har rätt i din misstanke – att det är solcellsregulatorn som är boven i dramat.
En lysdiod förbrukar cirka 20 mA. Förmodligen drar elektroniken i regulatorn också lite ström när den känner av batterispänningen, vilket gör att den totala förbrukningen uppgår till uppskattningsvis 25 mA.
Detta låter inte så mycket, men på 120 dagar (knappt fyra månader) blir det faktiskt 72 Ah. Till detta ska läggas batteriets självurladdning, och eventuella andra småförbrukare i form av övervakningselektronik.
Av denna anledning är det att rekommendera att lossa den ena kabeln från batteriet.
Ett gel-batteri är helt slutet, och någon knallgas kan därför inte läcka ut ur batteriet.
/Lars Erik Paulsson
Har du haft liknande erfarenheter som Håkan? Dela gärna med dig av dina batterirelaterade erfarenheter i kommentarsfältet nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.