Fråga: Jag upplever att vägarna blir allt sämre i Stockholmsområdet, särskilt de något mindre. Där lappas skador ibland i flera omgångar i stället för att vägen helasfalteras. Finns det inte tillräcklig med resurser att hålla vägarna i skick trots höga vägskatter?
Jörgen L
Svar: 2022 betalade bilisterna 15,5 miljarder i bara fordonsskatter, att jämföra med koldioxidavgiften på bensin och oljeprodukter som uppgick till dryg 20 miljarder. Men alla skatter som kommer in från trafiksektorn används inte bara till vägunderhåll. Trafiken skapar ju också andra kostnader för samhället. Det gjordes faktiskt en särskild ”landsbygdsatsning” i fjol på 1,25 miljarder.
Men enligt Trafikverkets underhållsplan som gäller nu, det vill säga 2022–2026, konstaterar Trafikverket att de medel som tilldelats inte räcker med dagens ökande och allt tyngre trafik. Många vägar från 70-talet närmar sig sin tekniska livslängd. Framkomligheten kommer att upprätthållas men ”trafikanterna kommer att uppleva en successiv försämring”. Och det har vi ju redan gjort i flera år? Den numera allt vanligare spårbildningen ökar risken för vattenplaning. Som bilist måste man då faktiskt anpassa hastigheten inte bara efter väder och sikt utan också efter vägens skick. Trafikverket brottas också med tunga kostnader för underhåll och förbättring av järnvägstrafiken. Så vi får nog vänja oss vid sämre vägar.
Frågan har tidigare varit publicerad på vår systertidning Vi Bilägares sajt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.