Fråga: Jag har för mig att vindrutan nu är integrerad med karossen och därför spricker lättare?
Jan Håkansson
Svar: Kravet på lamellglas i vindrutan kom på bilar inregistrerade efter 1967 i Sverige. Många fick ju skador, ofta ögonskador, av det härdade glaset vid kollisioner. Men att med polyuretan limma fast rutan mot karossen kom först 1976 i och med att Audi 100 lanserades och därmed blev rutan en säkerhetsdetalj.
Limningen mot karossen blev viktig för att förhindra att rutan lossnar och att passagerare kastas ur bilen, samtidigt som den utgör ett stöd för främre krockkuddarna. Genom dess strukturella integrering förhindrar rutan att taket ger sig vid vältning. Dessutom undviks skador av vasst härdat glas.
Känsligheten mot stenskott tycks variera mellan olika bilar, eller så är det bara otur. En sak är säker – rutorna har blivit lättare och tunnare. Att hålla bra avstånd hjälper inte när man blir omkörd av någon i hög fart med några småstenar i däckmönstret som lossnar just då. Och det fenomenet har ju blivit vanligare med hårt sajpade vinterdäck som närmast plockar upp grus och sten. Hårdlimningen, karossrörelser och temperaturskillnader kan göra att stenskottet blir en spricka. Så du har rätt. Försök laga stenskott omgående.
Artikeln har tidigare varit publicerad på vår systertidning Vi Bilägares sajt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.